Fr. v. Ulf Stureson, Eva Karman-Reinhold, Emelie Stockhaus, Jonas Teglund, Magnus Bjerkert, Peter Åstedt, Mattias Albinsson, Manuela de Gouveia

Musikbranschen i studiecirkel för jämställdhet

I nästan spöklik synkronisering med hashtaggen #närmusikentystnar samlas i dag representanter från musikbranschen i en första studiecirkelträff med rubriken Musik & jämställdhet - Fast forward!. Studiecirkeln har planerats sedan i våras och har sin utgångspunkt i SKAP:s uppmärksammade webbsatsning Skapelsen, där syftet var att lyfta fram de ofta osynliga kvinnorna i musikhistorien.

- Naturligtvis känns dom här frågorna i kölvattnet av #metoo och #närmusikentystnar ännu viktigare nu än när vi tog fram studiecirkeln säger Marcus Pehrsson, kommunikatör med kulturfokus på Studiefrämjandets rikskansli. Glädjande nog har vi fler satsningar planerade nu som fokuserar på mansrollen och männens beteende i olika sammanhang, inklusive musikbranschen. Man kan säga att vi tragiskt nog är förberedda på detta.

Jonas Kofod, utvecklingsledare för Studiefrämjandets kulturverksamhet fyller i:

- Männens roll och ansvar blir nu säkerligen en stor del av samtalen i den här studiecirkeln och det är hög tid tycker vi. Det här blir en viktig del i fortsatta samtal och samarbeten med alla tänkbara branschaktörer kring dom här frågorna. Det är många av våra deltagare som är på väg in i musikbranschen på olika sätt och vi vill såklart att de alltid ska möta en schysst och trygg miljö.

Fördjupade kunskaper ska snabba på utvecklingen

Studiecirkeln Musik & jämställdhet - Fast forward! som genomförs under tre träffar hos Studiefrämjandet på Brygghuset i Stockholm lyfter på olika sätt frågor om kvinnors roll i musikbranschen och avslutas med avsnittet "Från ord till handling". Fokus ligger på att agera utifrån kunskaperna som förvärvas i studiecirkeln.

När denna "pilotcirkel" med branschen är avslutad lanseras studiematerialet brett för allmänheten och studiecirklar kan startas hos Studiefrämjandet lokalt. Läs mer om studiecirkeln och ladda hem studieplanen här

- Nu hoppas vi förstås också att fler i branschen hör av sig till oss och vill genomföra studiecirkeln i sin egen organisation eller styrelse till exempel säger Marcus. Ju fler som fördjupar sina kunskaper och på så sätt kan utveckla Musiksverige mot jämställdhet desto bättre!

Deltagarna i studiecirkeln är:

Jonas Teglund - Teg Publishing
jonas@tegpublishing.se

Emelie Stockhaus - FKP Scorpio
emelie.stockhaus@fkpscorpio.se

Peter Åstedt - Musichelp
info@musichelp.se

Patrik Larsson - Playground Music
patrik@playgroundmusic.com

Eva Karman-Reinhold - Smilodon & Karman Innovative Consulting
eva@smilodon.se

Magnus Bjerkert - Adrian Recordings
magnus@adrianrecordings.com

Mattias Albinsson - Headstomp Productions
mattias@headstomp.com

Ansvariga för studiecirkeln på Studiefrämjandets Stockholmsavdelning är Manuela de Gouveia och Ulf Stureson.

Fler exempel på relaterade satsningar hos Studiefrämjandet

I slutet av oktober smygsläpptes satsningen Allt vi inte pratar om som är ett samarbete mellan Make Equal, Studiefrämjandet och frilansskribenten Thor Rutgersson. Även nykterhetsorganisationen IOGT-NTO finns med som en part i samarbetet. Läs mer om #alltviintepratarom

Just nu genomförs workshops i scen-, ljud- och ljusteknik på flera orter runt om i landet under rubriken Technixx, i samarbete med Svensk Live - Unga arrangörsnätverket. Kursen är endast för personer som identifierar sig som kvinna och/eller transpersoner.

Tillsammans med FATTA Samtycke genomförs just nu studiecirklar och workshops runt om i landet.

Flera nya och befintliga festivalsamarbeten inför 2018 lanseras inom kort, med fokus på jämställdhet.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.