På hållbar nivå med BeChange

På tre månader har deltagarna i BeChange Eskilstuna minskat sina koldioxidutsläpp med 44 procent.
Samtidigt har de både ökat sin hoppfullhet och sin livskvalitet.
- Fem deltagare har kommit under de 1,5 ton koldioxid per person och år som vi alla måste komma under om vi ska klara målen i Parisavtalet. De har visat att det faktiskt går - utan försämrad livskvalitet, säger Lena Wistrand, verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet Sörmland.

Bakom metoden BeChange står Ann Murugan och Stina Sundqvist. Metoden testades första gången 2016 i Luleå i samarbete med Studiefrämjandet Norrbotten.
- I Eskilstuna har vi arbetat på ett lite annorlunda sätt. Dels har en del av föreläsningarna skett digitalt, dels har vi komprimerat kurstiden till bara fyra månader. Det har ställt stora krav på deltagarnas engagemang. Men i den här gruppen har det inte varit några problem, de har hur mycket engagemang som helst, konstaterar Ann Murugan.
Normalsvensken släpper ut 8 ton koldioxid om året, exklusive de 2 ton som härrör till offentlig konsumtion. Deltagarna i BeChange Eskilstuna vägde i slutet av september in sig på i snitt 6,2 ton.
- Oväntat många hade redan påbörjat sin omställning. Därför trodde vi inte att vi skulle nå så bra resultat som vi gjorde. Trots att de alltså låg lågt redan från början så lyckades de nästan i snitt halvera sina utsläpp. Den som lyckades bäst har minskat med 81 procent. Det är också värt att notera att 76 procent tycker att deras livskvalitet har förbättrats efter kursen. Ingen tycker att livskvaliteten har blivit sämre. Man får alltså ett bättre liv när man minskar sin klimatpåverkan, säger Ann Murugan.
BeChange fokuserar på de tre områden där en som privatperson kan göra störst skillnad: bilen (hur vi reser och transporterar oss), bostaden (värme, elavtal, vattenförbrukning mm) och biffen (vad vi äter och hur vi hanterar vår mat.) Vid sidan av en fysiska omställningen så omfattar metoden också tankar och känslor och inte minst klimatkommunikation.
- Många som vill ställa om till ett klimatsmartare liv har upplevt hur frustrerad man känner sig runt fikabordet på jobbet eller middagsbordet hos vänner när alla pratar om den senaste resan för att shoppa billigt i Polen eller gå på teater i London. Att lära sig hur och när man ska kommunicera kring klimatfrågan har varit en viktig del för gruppen, säger Lena Wistrand.
Även om BeChange-kursen är avslutad nu kommer deltagarna att fortsätta jobba med både sin egen och andras omställning.
- Målet är att göra skillnad i Eskilstuna framöver, säger Lena Wistrand.

Fakta om BeChange:

• Bakom idén står Ann Murugan, hållbarhetscoach, och Stina Sundqvist, klimatrådgivare.
  • Första BeChange genomfördes i Luleå 2016-2017. Den gruppen minskade sina koldioxidutsläpp från i snitt 9,5 ton per person och år till 4,5 ton per person och år, en minskning med över 50 procent. Därefter har BeChange genomförts ytterligare en gång i Norrbotten. Eskilstuna är kursomgång nummer tre i landet. Fler är på gång bla i Stockholm som startar i februari.
  • Namnet BeChange syftar på Gandhis kända citat ”Be the change you want to see in the world” och på de tre b:n där man som privatperson kan göra störst skillnad när det gäller koldioxid: bilen, bostaden och biffen.
  • Den unika med BeChange är att metoden använder sig av både inre och yttre verktyg för att hjälpa individen att skapa ett klimatsmart liv samtidigt som vi har roligt och mår bättre.
  • Gruppen i Eskilstuna vägde in sig i september på i snitt 6,2 ton CO2. Genomsnittssvensken släpper ut 8 ton/per år och person.

”BeChange har gett mig en framtidstro som jag nästan helt saknade innan. En tro på att det är flera som faktiskt förstår vad som är viktigt och gör omställningar i livet för att planeten ska överleva. Kursen har fått mig att se förbi klimatförnekare och hjälpt mig att lägga min energi på bättre saker.”

Kontakt: Är ni intresserade av en intervju med deltagare i BeChange kan ni kontakta Kajsa och Mikael Walldin, 070-6373356 eller 070-6373356.

Kontakt Studiefrämjandet: Lena Wistrand, 016-15 93 23

Kontakt BeChange: Ann Murugan, 073-8707816

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.