Skogskompisar – Natur och integration i Östra Göteborg

Skogskompisar – Natur och integration i Östra Göteborg

Ökad segregation är ett växande problem i Sverige och det finns i dag stora skillnader i livsvillkor mellan grupper och områden i Göteborg. Skillnaderna är påfallande i stadsdelen Östra Göteborg där villaområden i Utby gränser till bostadsområden i Bergsjön som ingår i miljonprogrammet.

Projektet Skogskompisar genomförs av Förbundet Skog och Ungdom och önskar att skapa en mötesplats för unga människor (7–11 år) inkl. deras familjer från olika delar av Östra Göteborg (Kortedala, Bergsjön, Utby, Gamlestaden). Barnen ska få möjlighet att träffa jämnåriga från andra bostadsområden som de normalt kanske inte hade träffat. Projektets önskan är att motarbeta utanförskap och främja tillhörighet och inkludering och på så sätt minska segregationen i stadsdelen.

Deltagarna i projektet väljs från grundskolor i stadsdelen (åk 1–5). Skolklasser som deltar i projektet paras ihop med en jämnårig klass från en annan skola i stadsdelen (t.ex. en klass från Bergsjön med en i Utby). Eleverna från dessa två skolor blir skogskompisar som under ett skolår träffas totalt 14 gånger, både i skol- och fritid.

Tillsammans får skogskompisarna åka på utflykt (i närområdet eller lite längre bort) och uppleva olika utomhusaktiviteter som t.ex. fiske, orientering, fågelskådning och mycket annat… Aktiviteterna i projektet anordnas utomhus, några i samarbete med det lokala föreningslivet.

Skogskompisarna kommer i kontakt med naturen, får testa olika utomhusaktiviteter och ges möjlighet till rörelse, lek och idrott i skog och mark vilket förbättrar barnens fysiska och psykiska hälsa.

Ta gärna kontakt med projektledare Siri Hartmann om du har ytterligare frågor. Du kan nå mig på mail och telefon på vardagar 9:00-16:00.

Siri Hartmann, projektledare (Förbundet Skog och Ungdom)

mobil: O702-95 96 02

mail. siri.hartmann@skogochungdom.se