Widelius Dance Company i Danskarusellen riksfestival 2015. Gruppen som representerar Örebro/Värmland har nått riksfestivalen även i år. Foto: Robert Stalbro

Storslagen riksfestival avslutar dans- och musikturné

Nu är det dags för riksfestival i Livekarusellen och Danskarusellen 2018. Under våren har grupper och artister dansat och spelat på scener runt om i hela landet. Många av dem har gjort scendebut i dans- och musikturnén som arrangeras av Studiefrämjandet. 41 av totalt 331 grupper har gått vidare till lördagens stora riksfestival på Nöjesfabriken i Karlstad.

- Personligen tycker jag att karusellen är något av det finaste vi har. Här kan vi i tidigt stadie vara med och stötta de band och grupper som behöver karusellerna allra mest, att få utvecklas på scenerna. Samtidigt kan vi ha en stor genrebredd och en härlig mångfald av uttryck, säger Evelina Mattsson, musikansvarig hos Studiefrämjandet i Halland.

Ungefär 750 musiker och 500 dansare har medverkat i årets karuseller. Totalt har cirka 100 spelningar och 25 stora dansevenemang inklusive turnéstopp och distriktsfestivaler genomförts i hela Sverige.

Lärande i fokus

- Vårt fokus ligger på att få artisterna att växa, genom feedback från coacher och från andra deltagare i karusellen. Att alla deltagare dessutom får stå på scenen minst tre gånger under en säsong, det är nog skälet till att vi fortsätter locka människor till karusellerna år efter år, säger Patrik Hyberts, nationell samordnare för Livekarusellen och Danskarusellen.

Utöver att uppträda på riksfestivalen får artisterna ge de varandra feedback, allt i syfte att få utvecklas så mycket som möjligt. Deltagarna får också konstruktiv feedback av jurygrupper vars viktigaste uppgift är att dela med sig av sin branscherfarenhet inom både musik och dans.

Resa ingår för både deltagare och fans

Bra stämning, spelglädje och publikkontakt är viktiga delar av Livekarusellen och Danskarusellen. Artisterna kommer därför att få resa till Karlstad tillsammans med sina fans i varsin turnébuss eller med tåg. Detta innebär att minst 500 personer från Haparanda i norr till Kristianstad i söder kommer att rulla in i turnébussar till Nöjesfabriken i Karlstad på lördag.

Riksfestivalen kommer också att streamas via livekarusellen.se och danskarusellen.se

Deltagare DANSKARUSELLEN

Västerbotten - Drömvalv

Västerbotten - Trembeling Giant

Kort om Livekarusellen och Danskarusellen

Livekarusellen arrangeras av Studiefrämjandet i samarbete med lokala arrangörer, fritidsgårdar, och föreningar. Livekarusellen startade (som Rockkarusellen) i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet. Sedan några år tillbaka finns också Danskarusellen. Alla är välkomna oavsett musik/dansstil, ålder och erfarenhet.

För mer information om deltagarna från olika delar av landet, kontakta karusellchefen i respektive distrikt.
Livekarusellen.se: http://www.livekarusellen.se/kontakt/
Danskarusellen.se: http://www.livekarusellen.se/danskarusellen/kontakt/

För mer information om riksfestivalen kontakta:
Patrik Hyberts, nationell samordnare Studiefrämjandet
patrik.hyberts@studieframjandet.se, 0765-49 09 17

eller Jonas Swanö, nationell samordnare Studiefrämjandet
jonas.swano@studieframjandet.se, 054-20 21 859

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.