​Studiecirkel för jämställd musikbransch bjuder in till panelsamtal

Kan studiecirklar skapa djupare förståelse och bidra till kunskap som kan göra musikbranschen mer jämställd? På branschkonferensen Where’s the Music kan du höra representanter från musikbranschen berätta om sina erfarenheter av pilotstudiecirkeln ”Musik & jämställdhet – fast forward!”.

Under vintern 2017 har representanter från musikbranschen under tre tillfällen träffats i studiecirkelform för att diskutera jämställdhetsfrågor i musikbranschen. Bakgrunden är ett initiativ från Studiefrämjandet som tagit fram studiecirkelmaterialet ”Musik & jämställdhet – fast forward!”, baserad på podcasten Skaparna. Nu bjuder Studiefrämjandet och några av cirkeldeltagarna in till ett panelsamtal om sina erfarenheter under branschkonferensen Where’s the Music i Norrköping.

Så här berättar deltagarna om studiecirkeln i ett gemensamt uttalande:

Vi blev under sensommaren/hösten 2017 tillfrågade att delta i studiecirkeln och tackade ja, då vi alla vill uppmuntra denna typ av initiativ. Strax före studiecirkelns start i slutet av november exploderade #metoo och cirkelmaterialets temafrågor. Att vara kvinnlig musiker - då och nu, Kvinnors roll i musikbranschen och Från ord till handling fick nya perspektiv i ljuset av de berättelser vi fick ta del av genom uppropen. Mot bakgrund av dessa vittnesmål om händelser i spektrumet allt från trista jargonger och trakasserier till grova sexualbrott, lyckades vi i diskussionerna sällan hålla oss till de frågor materialet ställde. Vi har dock haft stort utbyte av möjligheten till samtal i dessa viktiga frågor.

En första reflektion från oss är att gruppens sammansättning var något för homogen avseende erfarenheter av arbetsmiljö, då vi alla har vår huvudsakliga bakgrund inom den så kallade independentsfären. Det vill säga egenföretagare, små och medelstora företag. Det skulle vara bra om kommande studiecirklar också har representation från personer med utpräglad arbetslivserfarenhet från så kallade majorbolag och multinationella företag, och av personer som jobbat med kommersiellt riktad populärmusik, för att få in fler perspektiv.

Vi tror att studiecirkelformatet kan vara en väg för att skapa de forum för samtal som vi tror behövs för att främja utvecklingen mot en jämställd musikbransch. För att åstadkomma en förändring är det dock viktigt att även nå företag och aktörer som har en stark position ekonomiskt eller politiskt, då dessa har en viktig roll i att visa vägen och vara förebilder. Då kan det också finnas anledning att ta fram ett material mer anpassat för företag.

Det torde nu stå klart för alla att problematiken i fråga inte är isolerad till en enskild bransch utan finns i hela samhället. Musikbranschen är en del av samhället och vi tror att en mer jämställd musikbransch delvis leder till ett mer jämställt samhälle och vice versa.

Eva Karman-Reinhold, Smilodon & Karman Innovative Consulting
Jonas Teglund, Teg Publishing
Emelie Stockhaus, FKP Scorpio
Peter Åstedt, Musichelp
Magnus Bjerkert, Adrian Recordings
Mattias Albinsson, Headstomp Productions

Läs mer om studiecirkeln på www.studieframjandet.se/fastforward

Seminarium på Where’s the Music

Musik & jämställdhet – Fast forward med hjälp av studiecirklar?

När: Fredag 9 Feb 15:45
Var: Elite Grand Hotel, Norrköping

Musikbranschens deltagare i höstens studiecirkel ”Musik & jämställdhet – Fast forward” berättar om sin fördjupning i kvinnliga artisters förutsättningar och upplevelser. Vad har gruppens samtal och diskussioner kring utvalda avsnitt i podden Skaparna lett till i förståelsen av kvinnors villkor och i form av nya idéer inför framtiden?

Medverkande:
Eva Karman Reinhold (moderator)
Mattias Albinsson (Headstomp Productions)
Emelie Stockhaus (FKP Scorpio)
Johan Wallnäs (Studiefrämjandet, Stockholms län)

Läs mer om studiecirkeln på www.studieframjandet.se/fastforward
Läs mer om branschkonferensen och festivalen Where's the Music? på www.wheresthemusic.se

För mer information kontakta:

Eva Karman Reinhold
www.smilodon.se www.karmanic.se

Jonas Kofod
Utvecklingsledare kultur, Studiefrämjandet riksförbundet

Marcus Pehrsson
Kommunikatör, Studiefrämjandet riksförbundet

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.