Studiefrämjandet och UR ger dig världens viktigaste låtar

Studiefrämjandet och UR ger dig världens viktigaste låtar

Vilka är populärmusikhistoriens viktigaste låtar? Och vad kan du lära av dem? Följ TV-serien "Låtarna som förändrade musiken" och fyll på kunskaperna via UR:s och Studiefrämjandets gemensamma ”Lär dig mer”-guide på webben.

Den 7 februari börjar UR sända tv-serien Låtarna som förändrade musiken. I programmen analyseras 24 av de låtar som betytt mest för populärmusikens utveckling. Programledare är Sahara Hotnights trummis och låtskrivare Josephine Forsman och hon möter både kända och kanske mindre kända musikprofiler i USA, Tyskland, England och Sverige.

Det blir en djupdykning i musiken som konstform där målet är att utforska vilken låt och artist eller grupp som var först med vad; till exempel unisona riff, udda taktarter, industriella ljudbilder, livemixning, sångdubbning och distortion. Låtarna som förändrade musiken utesluter inte någon genre, utan vill hitta ursprunget till det som förändrat och levt kvar inom populärmusiken.

Till tv-serien finns en webbsida med extramaterial. Bland annat en lista över de 100 viktigaste låtarna, intervjuer med svenska artister om vilka låtar som förändrat deras musik och en ”Lär dig mer”-guide till tv-seriens alla 24 låtporträtt. Den pedagogiska guiden har UR och Studiefrämjandet Musik utarbetat tillsammans. Den hjälper dig som musikintresserad eller pedagog att gå från låtporträtten, via en diskussion om låten, till praktiska prova-på-övningar med rubriker som Skriva låtar, Spela i grupp, Skapa ett sound, I studion och Upphovsrätt.

– Jag är övertygad om att det här materialet kan entusiasmera och ge näring till den dagliga verksamheten hos studieförbund, skolor och musikskolor, säger Marcus Pehrsson, musikansvarig på Studiefrämjandet.

Webbsidan publiceras på UR:s hemsida i samband med programstarten och ”Lär dig mer”-guiden byggs upp vartefter som låtarna porträtteras i programmen. Programmet sänds på tisdagar i SVT 2 klockan 20.00 med start den 7 februari. Därefter kan man se programmen i UR Play under sex månaders tid.

Programledaren Josephine Forsman kommer senare att sitta med i juryn och presentera delar ur programmet på finalen i Studiefrämjandets stora musiktävling Livekarusellen den 2 juni på Tyrol i Stockholm.

Kontakt:
Marcus Pehrsson, Studiefrämjandet Musik