Gustav Öhrn, Studiefrämjandets förbundschef

Studiefrämjandets genomlysning av verksamhet

Studiefrämjandet har på Folkbildningsrådets uppdrag gjort en särskild genomlysning av verksamheten i hela landet och lämnat in slutsatserna i en rapport. Granskningen som omfattar 2019 och drar slutsatser för 2017-2018 visar att verksamheten i stort levt upp till villkor och riktlinjer för statsbidraget.

Den verksamhet där felaktigheter upptäckts kommer att styrkas retroaktivt och statsbidraget återbetalas. I rapporten finns också förslag på förändringar i den egna verksamheten för att förebygga och hantera oegentligheter, samt att verka för förändringar i statsbidragssystemet.

Verksamheten i Studiefrämjandet fungerar i allt väsentligt väl. I granskningen som varit bred, men särskilt undersökt verksamheten utifrån riskbedömningar, upptäckte Studiefrämjandet felaktigheter. De felaktiga timmarna stryks och blir inte underlag för statsbidrag. Retroaktiv strykning tillämpas enligt praxis. Om en verksamhet bedömts vara belagd med felaktigheter, eller är orimlig på annat sätt görs strykningar. Det har inte hittats några omfattande felaktiga utbetalningar, underlag eller falska fakturor.

– Det är en självklarhet för Studiefrämjandet att vi ska uppfylla villkor och regelverk. Vi har nolltolerans mot fusk och oegentligheter, säger Gustav Öhrn, förbundschef för Studiefrämjandet. Vi har också granskat särskilt omfattande verksamhet och tillämpat retroaktiv strykning för allt - om något visat sig vara felaktigt. Rapporten bekräftar att de åtgärder som redan vidtagits för att förhindra otillåten statsbidragsanvändning ger effekt.

– Studiefrämjandet står fortsatt inför stora utmaningar. Vi har en grannlaga uppgift att fortsätta utveckla folkbildningen och fortsätta arbetet med att förbättra rutiner och kontroller och samtidigt prioritera verksamheten. Vi måste utveckla vår styrning och uppföljning ytterligare.

– Det finns skäl att se över villkoren för bidrag från Folkbildningsrådet så att kvalitet och inte kvantitet blir styrande. Det krävs utveckling och anpassning, säger Gustav Öhrn. Då kommer också Studiefrämjandet ha ännu större möjlighet att ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vår bestämda uppfattning är att både fri media och fri bildning behövs i en allt mer osäker och polariserad omvärld.

Bakgrund och fakta:

Pågående och planerade åtgärder

Studiefrämjandet har sedan tidigare initierat och genomfört ett antal åtgärder för att utveckla verksamheten, höja kvaliteten och stärka villkorsefterlevnaden, bland annat:

• Ny strategi för nästa decennium
  • Utredning och utveckling av styrning, samordning och ansvarsutkrävande (presenteras för förbundsstyrelsen i slutet av 2021)
  • Översyn av interna program för utbildning och kompetensutveckling
  • Arbeta med tydligt och gott ledarskap, medvetna prioriteringar och insatser
  • Planerade kompetensutvecklingsinsatser inkluderar chefs- och ledarskapsutbildningar
  • Övergång till digitala närvarolistor, inklusive signering med BankID
  • Samkörning av register i riskverksamhet
  • Enhetlig bedömning av rimlighet
  • Listgranskning
  • Styrning och uppföljning som i större utsträckning baseras på kvalitativa metoder
  • Utveckling av ramverk för kvalitetsredovisning
  • Lansering av kvalitetsredovisning för Studiefrämjandet
  • Arbeta för en branschstandard för transparens och kvalitetsredovisning
  • Gå i bräschen för transparent folkbildning
  • Verka för en förändring av statsbidragssystemet, från att belöna kvantitet till kvalitet

Antal strukna timmar efter genomlysningen per år och arrangemangstyp

Arrangemangstyp 1 - Folkbildning:
127 604 studietimmar stryks för 2017, 152 721 studietimmar stryks för 2018 och 145 319 studietimmar stryks för 2019.

Arrangemangstyp 2 - Svenska från dag 1, Arrangemangstyp 3 - Vardagssvenska
och Arrangemangstyp 6 - Uppsökande och motiverande insatser mot utrikesfödda kvinnor:
32 studietimmar stryks för 2017, 5 510 studietimmar stryks för 2018 och 4 113 studietimmar stryks för 2019.

Strukna timmar är timmar som räknas av ur underlag till statsbidrag. Retroaktiv strykning har tillämpats i de fall tveksamheter upptäckts. Statsbidrag för all struken verksamhet har eller kommer att betalas tillbaka.

Kontaktperson: Theo Hammar, kommunikationschef Studiefrämjandet, 070-7330510, theo.hammar@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Studiefrämjandet har en särskild inriktning mot ökad kunskap om natur, djur, miljö och kultur. Vårt största verksamhetsområde, som framförallt samlar många unga deltagare, är musik.