Nyhet -

Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet satsar internationellt och mångdisciplinärt

Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet tar i höst steget fullt ut mot en renodlad utbildning enligt den så kallade Bolognamodellen. Målet är att erbjuda studenter en mångdisciplinär utbildning av hög och konkurrenskraftig internationell kvalitet. Detta innebär att det inom överskådlig framtid inte kommer att antas några studenter till ett fyraårigt nationellt fokuserat civilekonomprogram.

- Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet har som målsättning att erbjuda ett rikt urval av internationellt fokuserade utbildningar av mycket hög kvalitet. Målbilden är en europeisk 3+2-modell komponerad av grundläggande, såväl öppna och flexibla som profilerade kandidatprogram och internationellt konkurrenskraftiga masterprogram, säger Thomas Hartman, prefekt vid Företagsekonomiska institutionen.

- Vi vill satsa institutionens kompetens och resurser på att skapa mångdisciplinära kandidatprogram som med eller utan en påbyggnad med en tvåårig masterexamen ger våra studenter en inträdesbiljett till den internationella arbetsmarknaden. Civilekonomprogrammet har som ett mellanting av utbildning på grund- och avancerad nivå även fått utstå kritik från våra studenter för att bland annat vara internationellt oigenkännbart och försvåra utlandsstudier på masternivå, säger Thomas Bay, biträdande prefekt och utbildningschef.

Företagsekonomiska institutionen arbetar nu intensivt med att utveckla nya kandidat- och masterprogram. Stor omsorg läggs vid att säkerställa att Civilekonomprogrammet håller den höga utbildningskvalitet som redan antagna studenter lovats.

- En viktig aspekt av vår nya strategi är att använda vår ställning som universitetsbaserad institution för att skapa utbildningar med ett mångdisciplinärt perspektiv på företagsekonomins roll i samhälle och kultur. Vårt nya internationella kandidatprogram i Företagsekonomi och Statsvetenskap som startar i höst är ett exempel, och som kommer att åtföljas av fler. Nästa utbildningsprogram på önskelistan är ett samarbete med någon av institutionerna på Humanistiska fakulteten. Varför inte ett kandidatprogram i Företagsekonomi och Filosofi eller Företagsekonomi och Mode? säger Thomas Bay.

- De utbildningsresurser vi frigör genom denna omfokusering vill vi använda för att ge framtidens företagsekonomer internationellt attraktiva och mångdisciplinära utbildningsprogram, lika fokuserade på bildning som på användbarhet på arbetsmarknaden, avslutar Thomas Hartman.

För mer information kontakta:

Thomas Hartman, prefekt: 08-164664

Thomas Bay, biträdande prefekt och utbildningschef: 070-4977250

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.