Bokrelease: "Fotboll och Management"- jämförelser mellan sport och näringsliv

Bokrelease: "Fotboll och Management"- jämförelser mellan sport och näringsliv

Vad kan företag lära sig av fotboll? Vad kan fotboll lära sig av företag? Vad skiljer fotbollsbranschen från övriga branscher, och hur kan andra verksamheter genomföra samma metoder som framgångsrikt tillämpas inom fotbollsklubbar? Detta, och mycket annat förklaras i den nya boken "Football and Management" av Sten Söderman, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet. Boken lanseras med ett seminarium den 14 december kl.13.30 vid Företagsekonomiska institutionen.

I boken beskriver författaren att världens mest populära sport är mycket mer än en 90 minuter lång match, och att det händer mycket intressanta fenomen både på, och framförallt utanför spelplanen. I boken kan man bland annat läsa om hur tränare, ledning, spelare och agenter tänker, hur fotbollsklubbar förbereder sig inför matcher, hur de attraherar och behåller fans och hur de genererar intäkter. Boken innehåller en djupgående analys med jämförelser mellan fotboll och företag samt lyfter fram hur fotbollbranschen och företag kan lära sig av varandras goda praxis.

– Det är en god erfarenhet och inlärning for varje toppchef att förstå hur framgång byggs upp av fotbollslag och hur påfallande lika prestationerna är inom affärsvärlden, säger Sten Söderman, författare till boken.

Boken lanseras med ett seminarium den 14 december. Sten Söderman inleder med en presentation av boken och öppnar därefter upp för frågor och diskussion. Medverkar gör också en av Sveriges mest framgånsgrika fotbollsledare Bosse Lundquist som med sitt lag vunnit Allsvenskan tre gånger under det senaste decenniet. Vi hälsar dig varmt välkommen till en dynamisk och spännande eftermiddag!

Tid och plats: Seminariet äger rum kl. 13.30-15.00 ca i Gröjersalen, hus 3 Kräftriket. Kaffe med tillbehör serveras. Vägbeskrivning

Anmälan: Anmäl gärna ditt deltagande via detta anmälningsformulär

Bokreleasen arrangeras inom ramen för Företagsekonomiska institutionens 50-årsjubileum 2012/2013. Med olika evenemang på temat "Om värden och omvärlden" vill vi visa på bredden i dagens företagsekonomi och samtidigt bjuda in till möten för gränsöverskridande och dynamiska samtal.

Professor Sten Söderman, mobil 0708-72 48 24, e-post sod@fek.su.se

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.