Kvinnligt entreprenörskap på Internationella kvinnodagen den 8 mars

På Internationella kvinnodagen startar Stockholms universitets satsning på kvinnors entreprenörskap. Projektet, som heter Core, syftar till att få fler kvinnliga studenter att våga drömma större och finna sina talanger och passioner. - Om man utvecklar sin företagsidé utifrån något man brinner för är det större sannolikhet att man är uthållig och lyckas, säger Paulina Teste, som coachar studenterna. Paulina var under 2006 och 2007 VD för Idéagenten vid Stockholms universitet som sedan starten 1999 har hjälpt över 150 företag till marknaden. Enligt henne finns det behov av en riktad satsning mot kvinnor när det gäller entreprenörskap. Sverige är bland de sämsta länderna i Europa när det gäller antalet kvinnliga företagare då endast 3,9 procent av de svenska kvinnorna driver företag. Att kvinnor är så underrepresenterade i företagandet är också huvudförklaringen till att de enbart äger en femtedel av förmögenheterna i Sverige. Av de företag som startats vid Stockholms universitet är 79 procent startade av män och bland de manliga studenterna uppger så många som 43 procent att de tror de kommer driva eget företag inom fem år, jämfört med endast 18 procent av de kvinnliga studenterna. - Framförallt märker vi att de kvinnor som kommer till oss i rådgivning inte vågar tänka lika stort som de manliga studenterna och dessutom har svårare att ta betalt för sina tjänster, säger Paulina Teste. Fakta: Stockholms universitet har 39 000 studenter. Av dem driver ca 10 procent egna företag under studietiden. Core-metodiken är utvecklad av entreprenören Lotta Alsén och är en utbildning med coaching som utgår från frågorna: ”Vem är jag?", Vad vill jag?" och "Hur kommer jag dit?". Core projektet är finansierat av NUTEK och Stockholms universitet Kontaktinformation: Paulina Teste, mobil 070-255 30 82, e-post Paulina.teste@ideagenten.su.se För bilder: tfn 08-16 40 90, e-post press@su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.