Så ska Turkiet nå EU-medlemskap – öppen föreläsning med landets EU-minister

Så ska Turkiet nå EU-medlemskap – öppen föreläsning med landets EU-minister

Turkiet har sedan 2005 förhandlat med EU om fullvärdigt medlemskap i unionen. Chefsförhandlare från Turkiets sida är EU-minister Egemen Bağış. Den 16 januari besöker han Stockholms universitet för att tala om utmaningar och möjligheter i förhandlingsarbetet.

EU-minister Bağış kommer att hålla en presentation på temat The Future of Turkey – EU Relations: New Challenges or Opportunities Ahead, följt av en frågestund i Aula Magna.

– Det är glädjande att besökande politiker ofta väljer att framträda på Stockholms universitet och vi står naturligtvis gärna som värd, säger Kåre Bremer, rektor vid Stockholms universitet.

Turkiet blev associerad medlem i EG (nuvarande EU) 1963 och lämnade in ansökan om fullvärdigt medlemskap 1987. De formella förhandlingarna inleddes 2005 och pågår fortfarande.

För Sveriges del har vi historiskt sett, ända sedan det Ottomanska riket, nära handelsrelationer med landet och de har stärkts bland annat genom alla de kontakter mellan länderna som skapats tack vare den omfattande arbetskraftsinvandringen under 60-talet.

– Idag är Sverige ett av de EU-länder som tydligast stödjer Turkiets rätt till EU-medlemskap när man uppfyller de kriterier som EU ställt upp. Därmed får också våra synpunkter på till exempel reformprocesser i landet större tyngd, säger Paul Levin, forskare med fokus på Turkiet-EU relationer vid Stockholms universitet. Sverige är viktigt för Turkiet, och Turkiet – inte minst eftersom det nu är världens 16:e största ekonomi – är också allt viktigare för Sverige.

Rektor Kåre Bremer och Astrid Söderbergh Widding, vice rektor för humaniora och samhällsvetenskap vid Stockholms universitet, deltar i evenemanget.

Egemen Bağış är ledamot av det turkiska parlamentet sedan november 2002, nuvarande EU-minister och chefsförhandlare för Turkiets anslutningsförhandlingar med EU.

Program den 16 januari
10.00-11.00  Mingel i Mezzaninen, Aula Magna
11.00-11.15  Introduktion, Astrid Söderbergh-Widding, vice rektor för humaniora och samhällsvetenskap vid Stockholms universitet, och Paul Levin, forskare vid Stockholms universitet.
11.15-12.00  Egemen Bağış: The Future of Turkey – EU Relations: New Challenges or Opportunities Ahead.
12.00-12.30  Frågestund

För ytterligare information
Paul Levin, forskare vid Stockholms universitet, tfn 08-16 43 56, mobil 0727-07 88 88, e-post paul.t.levin@suits.su.se

Regioner

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.