SU Innovation och Idéagenten har blivit ett

Stockholms universitets innovations- och entreprenörsverksamheter har blivit ett. Verksamheten kan nu med gemensamma resurser erbjuda både studenter, forskare och externa projekt med tjänsteidéer inspiration och affärsutvecklingsstöd för kommersialisering av kunskap och idéer. Inom verksamheten finns en Inkubator som erbjuder tre olika program för att underlätta och snabba upp kommersialiseringsprocessen. - Genom sammanslagningen ger våra resurser en större bredd i våra olika erbjudanden mot en större målgrupp. Vår gemensamma erfarenhet och vårt kontaktnät bland finansiärer och näringslivspartners ger stora förutsättningar för personer och idéer från Stockholms universitet att snabbare nå framgång på den kommersiella marknaden, säger Ulf Eriksson, VD för SU Innovation. I och med sammanslagningen är verksamheten nu ett gemensamt bolag och tillhandahåller en gemensam Inkubator på Svante Arrhenius väg 19 A. SU Innovation har i dagsläget nio olika bolag i Inkubatorn. Ioannis Tsoukalas, doktorand vid Socialantropologiska institutionen och fil. kand i psykologi, driver ett av de företag som får stöd genom Inkubatorns projektprogram. Han har skapat ett helt nytt test för opinions- och attitydundersökningar som inte är avhängigt dessa äldre metoder. Nu är målsättningen att vidareutveckla testet till ett dataprogram och utrusta det med analytiska och grafiska funktioner. Ett av de andra inkubatorbolagen, Svensk Mätjuridik, bygger sin affärsidé på att hela 70 procent av alla bostadsrätter har felaktig storlek i kontrakten. Är lägenheten för liten kan du begära tillbaka motsvarande av köpeskillingen omedelbart. Svensk Mätjuridik kan som enda företag i Stockholm erbjuda såväl kvalificerad areamätning som juridisk rådgivning till ett fast pris. Fakta: Idéagenten har funnits på Stockholms universitet sedan 1999 och har kommit i kontakt med mer än 17 000 studenter inom en bredd och mångfald av kunskapsområden. 950 studenter har fått råd och stöd i att utveckla sina affärsidéer vilket resulterat i mer än 150 nya företag. SU innovation startade upp 2006/2007 som ett projekt under SU Holding. Verksamheten har under det år det verkar arbetat kontinuerligt med ett 20-tal projekt/forskare, varav en handfull tagit del av Inkubatorns program. Invigning av nya SU Innovation sker tisdagen den 11 mars kl 17.00, Adress: Svante Arrhenius väg 19 A. För ytterligare information kontakta: Ulf Eriksson, VD och affärscocah, tfn 08-16 , mobil 0703-999625 Ulf.eriksson@innovation.su.se, Läs mer: http://www.innovation.su.se Andreas Hallqvist, Svensk Mätjuridik, mobil 070-644 20 28, Läs mer http://www.matjuridik.se Ioannis Tsoukalas, Ideometrics, mobil 073-703 25 90, Läs mer: http://www.ideometrics.se/

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90