TORA-Taggen 2008 tilldelas professor Diana Mulinari

Torsdagen 30 oktober kl 14.30 delar föreningen ut årets TORA-Tagg i Statsvetenskapliga institutionens lokaler på Stockholms universitet, rum F 702. I samband med prisutdelningen ges en kortare föreläsning av pristagaren. 2008 års tagg tilldelas professor Diana Mulinari.

"För att hon fått det feministiska samtalsrummet att utvidgas och utvecklas genom sina eminenta och envetna analyser av hur kön tvinnas samman med ras och klass.
För att hon i teori och praktik visar att vetenskap och politik måste vara oupplösligt förenade och därmed tillfullo gestaltar den excellenta vetenskapens subversiva potential.
För hennes obarmhärtiga analys och kritik av en självrättfärdig svensk politik
och hennes sätt att blotta de förklädda nationella gudarna: jämlikheten, jämställdheten och solidariteten, samt för hennes envisa arbete att avslöja rasifiering och sexism i det folkhemska
och därmed oåterkalleligt ha förändrat vårt sätt att se på svensk demokrati."

Om pristagaren: Diana Mulinari är professor i genusvetenskap vid Lunds universitet. Hennes forskning visar på såväl bredden som djupet i en feministisk ansats. Hon har bidragit med ny kunskap om moderskap och barnafödande, om fackföreningars könade praktiker och om välfärdsstatens rasistiska underbyggad. För närvarande arbetar hon med ett forskningsprojekt om Sverigedemokraterna. Flera av hennes böcker, till exempel Intersektionalitet och Maktens olika förklädnader, har haft avgörande betydelse för den vetenskapliga diskussionen om maktrelationer i samhället.

T.O.R.A är en förening som bildats av kvinnliga forskare vid Statsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. Föreningens syfte är att varje år i månaden mars dela ut priset TORA-Taggen. Priset skall gå till en feministisk forskare vars forskning bedöms irritera den patriarkala ordningen, det vill säga vara som en Tagg i Ordningens RumpA. Pristagaren skall vidare identifiera sig själv som kvinna. Priset består av en statyett i form av en gyllene tagg. Tidigare pristagare är professor Maud Eduards, docent Agnes Vold och fil dr Carin Holmberg.

För ytterligare information, kontakta Maria Jansson, informationsansvarig i T.O.R.A, tfn 08-162626, mobil 070-337 04 19, epost: maria.jansson@statsvet.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.