En miljon Subaru med EyeSight

En miljon Subaru med EyeSight

Subaru har som målsättning att bygga Världens säkraste bilar. En ingrediens i detta arbete är förarassistanssystemet EyeSight. Till dags dato har det sålts fler än en miljon bilar utrustade med det högt klassade systemet.

Subaru EyeSight lanserades i Japan för åtta år sedan som tillval. Över 80 procent av Legacy-köparna satte kryss i tillvalsrutan och Subaru beslöt att lansera systemet i hela Världen. I Europa är EyeSight numera standard i både Outback och Levorg. Under 2018 avser Subaru att kunna erbjuda systemet i alla modeller.

Enligt en studie ”Japan’s Institute for Traffic Accident Research” genomfört har EyeSight minskat det totala antalet olyckor med 61 procent och upphinnandeolyckor med hela 84 procent.

EyeSight har också rankats högt bland Världens oberoende testinstitut. Amerikanska IIHS har gett alla modeller utrustade med EyeSight högsta ranking – ”Superior”. Även japanska JNCAP har gett EyeSight högsta säkerhetsbetyg och i Euro NCAP har alla testade modeller med EyeSight fått maximala 5 stjärnor enligt de tuffare kriterier som gäller numera.

Subaru jobbar vidare mot målet att bygga Världens säkraste bilar och nästa generation av Subaru XV och Impreza kommer att utrustas med EyeSight från start.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2015 tillverkades totalt 939.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 16 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.