Prisregn och storslam för Subaru

Prisregn och storslam för Subaru

Subaru tömde prisbordet när Kelley Blue Book annonserade årets vinnare i Brand Image Awards 2016. Subaru tog de tre mest prestigefyllda titlarna och utnämndes till: ”Best Overall Brand”, ”Best Performance Brand” och ”Most Trusted Brand”.

Kelley Blue Book är USA:s ledande företag inom fordonsinformation och årets utmärkelser baseras på deras omfattande undersökning ”Brand Watch Study”, som görs varje år.

Tidigare i år utnämnde KBB Subaru Outback till Bästa Familjebil i cross over-klassen för hög säkerhet, god ekonomi och generösa utrymmen.

Även U.S. News & World Report har uppmärksammat Outback med utmärkelsen ”2016 Best Cars for Families Award” som ”Best Wagon”.

Down Under går man ett steg längre och utnämner Subaru Outback till Australia’s Best Car i AWD SUV-klassen.

Subarus höga andrahandsvärde har också uppmärksammats i Kanada där årets ”Residual Value Award” från Auto Lease Grup gick till Subaru som varumärke samt Outback, XV och WRX STI i sina respektive klasser.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2015 tillverkades totalt 939.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 15 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1965.