Subaru 360 invald i den japanska ingenjörskonstens Hall of Fame

Subaru 360 invald i den japanska ingenjörskonstens Hall of Fame

I samband med årets upplaga av Machine Week i Japan utsågs Subaru 360 till ”Mechanical Engineering Heritage Item” av det japanska Ingenjörssällskapet JSME.

Japan Society of Mechanical Engineers (JSME) certifierar varje år produkter som varit betydande för den japanska industrin. Syftet är att bevara historiskt viktiga industriprodukter för framtida generationer - som en del av nationens kulturella arv. Detta förutsätter att det finns existerande exemplar i ”mint condition”.

I Subarus besökscenter vid fabriken i Gunma finns en välhållen Subaru 360, modell K111 och det är den som nu blivit föremål nummer 78 i ett sällskap av totalt 83 produkter.

Subaru 360 lanserades 1958 och var fabrikens första serieproducerade personbil. Modellen fick smeknamnet ”Nyckelpigan” och blev Asiens svar på VW-bubblan. Bilen mätte strax under tre meter för att klassa in som ”minibil”, enligt den tidens definition.

Subaru 360 rymde trots sin storlek fyra vuxna och drevs av en 2-cylindrig, svansmonterad 2-taktsmotor. Modellen såldes även i USA, men nådde inte samma popularitet som på hemmamarknaden. Än idag finns ett antal märkesklubbar med entusiaster Världen över som vårdar och brukar sina klenoder.

Om JSME

JSME bildades 1897 och är Japans största ingenjörssällskap. Dess syfte är att uppmuntra och utveckla landets ingenjörskonst inom alla områden.

Sällskapet har en (japansk) hemsida: www.jsme.or.jp/kikaiisan/

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2015 tillverkades totalt 939.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 16 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.