​​​Världspremiär för Subaru XV Concept

​​​Världspremiär för Subaru XV Concept

Idag klockan 11.30 avtäcktes Subaru XV Concept på den internationella Bilsalongen i Genève.

När Subaru XV lanserades för fyra år sedan, stod den för ett nytt tänkande i Bilvärlden. För första gången presenterades en cross-over som inte var baserad på en befintlig bilmodell. Den kaxiga designen och utmanande färgsättningen attraherade också en ny kategori köpare till varumärket och unga ”urbaner” tog modellen till sig. Subaru XV avancerade snabbt till tredjeplatsen i modellpaletten - en position som den visat sig mäktig att behålla.

På Bilsalongen i Genève visar nu Subaru det framtida designspråket för modellen i form av Subaru XV Concept. Filosofin bakom formspråket har fått beteckningen ”Dynamic X Solid”, vilket väl beskriver den framtoning man vill framtidens cross-overs och suvar ska utstråla.

Konceptet är något längre, lite bredare men lika hög som nuvarande XV och har längre hjulbas. Subaru XV koncept står stadigt på 19-tumshjul med däck i 50-profil och har plats för fem personer.

Pressinformation på engelska finns bland relaterade dokument.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2015 tillverkades totalt 939.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 15 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1965.