​Bengt Eliasson ny ordförande för Suicide Zero

​Bengt Eliasson ny ordförande för Suicide Zero

Riksdagsledamoten från Hallands län Bengt Eliasson (L) valdes på Suicide Zeros årsstämma till ny ordförande. Han efterträder därmed Ludmilla Rosengren som är en av grundarna och som nu övergår till att sitta i styrelsen.

Bengt Eliasson har som lokalpolitiker i Halland ägnat mycket tid åt suicidpreventivt arbete. Region Halland blev ett av Sveriges första landsting som antog nollvisionen lokalt och tog fram en handlingsplan för att minska självmorden. Bengt Eliasson har många idéer om hur organisationen och suicidpreventionen kan utvecklas i Sverige.
– Suicide Zero har på kort tid etablerat sig som en av de främsta organisationerna för suicidprevention i Sverige. Nu handlar det om att skapa långsiktighet och utveckla organisationen. Vi ska vara Sveriges ledande organisation inom suicidpreventionen och jag känner mig hedrad över det fina förtroendet, säger Bengt Eliasson.

Bengt Eliasson är Liberalernas talesperson i funktionshinderfrågor. Före 1998, då han blev politiker på heltid, har han under 18 år arbetat i Svenska kyrkan som församlingsassistent.

Suicide Zero är partipolitiskt oberoende och att Bengt Eliason är riksdagsledamot utgör inget hinder.
– Att förebygga självmord har ingen partifärg. Det är så många som varje år drabbas av självmord och det går över partigränserna. Sverige har år 2008 antagit en nollvision, nu är det dags att den genomsyrar vårt samhälle på en mängd sätt. Det viktigaste budskapet är att det går att rädda liv och det är precis vad vi alla behöver bli bättre på att bidra till, säger Bengt Eliasson.

Politiker är en av Suicide Zeros främsta målgrupper. Och politiker behöver informeras och utbildas i hur de kan bidra till att minska självmorden. Att få in Bengt Eliasson som ordförande kan innebära att fler folkvalda får insikter om hur självmord drabbar och vad som krävs för att färre ska behöva uppleva tragedierna.
– Det ska bli väldigt spännande att samarbeta med Bengt Eliasson. Jag är övertygad om att han kommer att tillföra mycket gott till organisationen, säger Alfred Skogberg, generalsekreterare för Suicide Zero.

Tidigare ordförande Ludmilla Rosengren har sedan hennes dotter Linnéa tog sitt liv i maj 2008 ägnat nästan varje dag åt suicidpreventivt arbete. Nu ser hon fram emot att följa hur organisationen utvecklas med Bengt Eliasson som ordförande.
– Jag är otroligt stolt över vad vi tillsammans lyckats åstadkomma och jag känner att organisationen nu behöver ta nästa steg för att fullt ut bli den inflytelserika organisation vi vill vara. Därför lämnar jag med varm hand över ordförandeskapet till Bengt Eliasson som har stor organisatorisk vana, säger Ludmilla Rosengren som behåller en plats i styrelsen som suppleant.

Även miljöpartiets riksdagsledamot Stefan Nilsson tar plats i styrelsen. Han har likaledes ett mycket stort engagemang i frågor kring suicid och har lagt flera motioner om hur självmorden kan förebyggas. Övriga nyinvalda är Charlie Eriksson - som arbetar för att förebygga psykisk ohälsa i den organisation han grundat: aldrigensam.com, samt Claes Dahlstrand – ansvarig för försäljning och affärsutveckling på Screen Interaction.

Kategorier

Suicide Zero är en ideell organisation med 90-konto som arbetar för att radikalt minska självmorden. Suicide Zero behövs för att påverka politiker, journalister och allmänheten och visa på hur självmorden kan minska. Några av Sveriges främsta suicidforskare stödjer Suicide Zeros arbete. Totalt tog 1531 människor sina liv under 2014.

Victor Lundmark

Presskontakt Presskontakt 073-5303149
Hanna Strindlund

Suicide Zero arbetar för att radikalt minska självmorden

Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att radikalt minska självmorden i Sverige. Varje år tar nära 1 500 människor sina liv. Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv. Vi gör allt för att lyfta frågan, identifiera samhällsbrister och sprida kunskap.

Suicide Zero
Besök: Hälsingegatan 49, The Park, Stockholm, Post: Suicide Zero, c/o The Park, Hälsingegatan 49, Stockholm