Sumer ger en bakgrund till artikeln i Svenska dagbladet

Svenska Dagbladet Näringsliv skriver om Sumer i nätupplagan 2016-03-03. Läs hela artikeln i pdf format här. Vi på Sumer vill passa på att kommentera det som tagits upp.

Vi vill börja med att säga att vi är väldigt ledsna över de anmälningar som inkommit till Konsumentverket. Konsumentklagomål känns förstås aldrig bra och vi arbetar kontinuerligt för att eliminera risken för att något blir fel. De flesta anmälningarna handlar om telefonförsäljningen som vi lagt ut på externa telemarketingbolag och ibland har dessa samarbeten inte mött de förväntningar och krav som vi haft. Vi har därför sedan en tid tillbaka påbörjat uppbyggnaden av egna kanaler, allt för att vara helt säker på att den första kontakten med blivande medlemmar blir så bra som bara möjligt. Vi tror fortfarande att ett samtal är en bra modell för att nå ut med vår tjänst. Då finns det utrymme för frågor och förklaringar på djupet.

Idén med Sumer är att samla många människor för att ge dem mer inflytande. Vissa har haft synpunkter på den fullmakt man ger till oss, men det är tack vare den som vi kan skapa mer inflytande och sätta press på elhandelsbolagen så att priserna alltid är bland de lägsta på marknaden, inte bara under en viss kampanjperiod. (Läs gärna mer om vår prismodell här.) Medlemmen har självklart alltid fullständig information om sitt avtal och möjlighet att styra sina villkor.

Sumers medlemmar är den nya tidens professionella konsumenter. De vill nå samma fördelar som prisjägarna och andra professionella köpare, men utan att behöva lägga energi och tid på det. Det jobbet överlåter de till oss. Sajten Bankbetyg har skrivit om vår tjänst ur just den här aspekten, läs mer här.

Det här gör Sumer till någonting annorlunda på marknaden. Vi är nu 300 000 människor. Vi fyller 19 Globen. Genom vårt antal och arbete har vi lyckats förändra maktbalansen mellan elbolagen och de konsumenter som valt vår eltjänst. Och vi kommer fortsätta att arbeta för att stärka konsumenternas inflytande över sina hushållsnära tjänster.

Sumer