Insynsskydd i minimalistisk stil

Insynsskydd i minimalistisk stil

När familjen Rudholm lät bygga ut sin villa, installerades stora fönsterpartier. Ljuset flödade in – liksom värmen. Ett behagligt inomhusklimat ordnades enkelt med flera solskyddslösningar, vars minimalistiska design diskret smälter in i husets moderna arkitektur.

Familjen Rudholm hade bott i sin villa i nio år när det blev dags att bygga ut för att möta familjens nya behov. Utbyggnaden ritades av Anders Holmberg (Anders Holmberg Arkitektur) och resultatet är minimalistiskt i sitt uttryck, med stora fönsterpartier som bjuder in den kringliggande naturen. Ljuset flödade in – liksom värmen från solen.
– Redan under bygget förstod vi att våra stora glaspartier skulle bli ett problem med sol och värme. Det räckte att titta på snickarna som jobbade i utbyggnaden; varma dagar blev olidligt för dem, berättar Robin Rudholm.

Hur gick diskussionen kring solskydd till er tillbyggnad?
– Vi har verkligen jobbat hårt med alla detaljer. Vi ville ha ett minimalistiskt uttryck och arkitekten har gjort ett superjobb. När vi insåg att vi skulle behöva ha solskydd, blev vi först oroliga för att det skulle störa arkitekturen och utseendet på huset. Men efter fin hjälp av Sun Off blev resultatet perfekt, säger Robin.

Ja, hur upplever ni resultatet?
– Om vi börjar med det estetiska så är vi supernöjda. Det blev extremt diskret och snyggt. Vi valde en RAL-färg som stämde mot skjutpartierna och sen fick vi tipset att gå på en mörkare screenväv.

Och hur är det då med temperaturen inne?
– Ja, om det blev bra ute så blev det ännu bättre inne. Faktiskt så skönt att vi för det mesta har nere zipparna oavsett väder – även vid ösregn...

Blev det några fler lösningar än zippar?
– Ja, vi satte en plisségardin i badrummet för att skydda mot insyn, och lamellgardiner vid köket. Dessutom satte vi zippar utanför fönstren till vår bastu, där de bidrar till minskad insyn. Det är väl inte optimalt att ha stora fönster i en bastu, men sjöutsikten var för viktig och då blev zipparna ett bra alternativ: vi ser ut, men andra kan inte se in, avslutar Robin.