Automatiska uppdateringar av bedömningar i SundaHus Miljödata

Automatiska uppdateringar av bedömningar i SundaHus Miljödata

Vi får många frågor om hur vi arbetar med uppdateringar av bedömningar i samband med att det kommer nya kriterier, nya klassificeringar av ämnen eller ny information om materialinnehåll. Ett aktuellt exempel är den nya strängare klassificeringar för bl a konserveringsämnena metylisotiazolinon (MIT) och blandningen CMIT:MIT (3:1).

– Svaret är att vi gjorde detta redan den 2 februari, säger Jane Wigren, chef för bedömningsverksamheten på SundaHus. Detta kunde vi göra genom att vi har ett automatiserat beslutsstöd i SundaHus Miljödata och genom att den informationen som besluten baserar sig på var lagrad på ett strukturerat sätt. Det innebär att vi i princip kan bedöma om en produkt automatiskt när t ex ett ämne har fått en förändrad klassning eller när vi uppdaterar våra kriterier. Fördelen för våra kunder är att bedömningarna alltid hålls uppdaterade baserat på senaste bedömningskriterierna och den aktuella klassningen på ämnen i produkterna samt att vi får en effektiv bedömningsprocess, avslutar Jane.

Hör gärna av dig till oss om du har ytterligare frågor.