Bedömningsåret 2019

Bedömningsåret 2019

Nu går vi mot slutet av ett händelsefyllt år där vi har fortsatt att utveckla och underhålla kriterier, bedömningarna och kvaliteten på informationen i systemet:

• Det jobbas hårt i bedömningsverkstan! Under året (så långt) gjorde kemisterna 2508 nya bedömningar och 2941 ombedömningar av tidigare bedömda produkter. Vidare så utfördes det 17761 automatiska ombedömningar med anledning av nya kriterier, nya ämnesklassificeringar samt diverse förbättringar av ämnesinformation i databasen.
  • Den 1 september lanserade vi nya kriterier som innebär följande förändringar:
    • Produkter med större mängder polykarbonatplast får en C+ när ett godkänt restmonomerintyg saknas (fr.o.m. januari nästa 2020).
    • Ett utökat antal hormonstörande ämnen (från SIN-Listan) i våra kriterier.
    • Produkter med formaldehyd-innehållande material får C- när de inte klarar E1-kraven.
    • Ett förtydligande och justering av vårt minimikrav för redovisning av produktinnehåll.

Produkter berörd av ovanstående kriterieändringar har ombedömts genom automatiska bedömningar.

• Kvaliteten i våra bedömningar är som tidigare väldigt viktigt för oss och vi gör vad vi kan för att säkerställa en bra nivå - även när dokumentation vi fått är bristfällig. Syftet med detta är att leverera så bra underlag som möjligt för våra kunders loggböcker, vilket i sin tur ökar spårbarheten för produkter över tid.
  • Med anledning av våra nya redovisningskrav har vi ett pågående projekt för att korrigera tidigare bedömningar som har för lite information för att klara dessa krav. Detta berör omkring 6700 produkter och innebär att många materialleverantörer blir kontaktade samt att deras produkter blir ombedömda. Projektet beräknas vara klart i mars 2020.
  • Vi märker att EPD:er och LCA-information blir allt mer efterfrågade av våra kunder. En uppmaning till alla berörda materialleverantörer är att skicka in EPD.er till oss där det saknas. Det blir också allt mera viktigt att ha information om emissioner för produkter då en del byggnadscertifieringar kräver detta. Även här uppmuntrar vi berörda materialleverantörer (enbart produkter för inomhusbruk) att skicka in sina emissionsrapporter och intyg. EPD:er och emissionsinformationen skickas till docs@sundahus.se.

SundaHus verkar inom bygg- och fastighetssektorn och hjälper företag och organisationer med att skapa giftfria och långsiktigt värdefulla byggda miljöer genom enkla och effektiva lösningar för medvetna materialval. SundaHus är en del av iBinder Group.