Nya SundaHus-kriterier

Den 1 juli kommer nya SundaHus-kriterier 6.1.5 att lanseras. Nyheterna i dessa kriterier är följande:

• Hormonstörande ämnen från Chemsecs SIN-Listan läggs till i databasen.
  • Produkter med större mängder polykarbonatplast (>5%) får C+ om inte den har en godkänd restmonomerintyg.
  • Redovisningskraven för eBVD antas som minimikrav för dokumentation av kemiska och icke-kemiska produkter.

Materialleverantörer kommer att få en tidsfrist till årsskiftet för att samla in restmonomerintyg från sina underleverantörer innan det nya kriteriet för polykarbonat tillämpas. Ett omfattande underhållsarbete kommer att utföras under resten av året för att säkra att tidigare gjorda bedömningar uppfyller redovisningskraven i 6.1.5.

Tack till alla som har svarat på vår remiss om kriterierna. Remissvaren kan läsas här.