Skydda barnen bättre

Kemikalieinspektionen har hållit sin årliga konferens om gifter i miljön, denna gång med fokus på barns exponeringar. Konferensen hette "Skydda barnen bättre" och den samlade 300 deltagare som lyssnade på och diskuterade behovet av att skydda barnen bättre från de kemikalier som finns i vardagen.

Diskussionerna handlade bl a om varför barn är särskilt känsliga, vilka vanliga produktgrupper som kan leda till kemikalieexponering, vilka konsumtionsmönster vi kan förvänta oss i framtiden och vad som behöver göras för att minska riskerna med kemikalier i barns vardag. Medverkade gjorde bl.a. miljöminister Lena Ek, professor Åke Bergman, Mikael Karlsson från Naturskyddsföreningen och Nina Cromnier från Kemikalieinspektionen. Läs mer i Kemikalieinspektionens rapport.