650 inom hemtjänst och äldreomsorg lär sig mer om bemötande och kommunikation

650 medarbetare inom äldreomsorg och hemtjänst i Sunne, Torsby, Munkfors och Årjängs kommuner går nu en utbildning i social dokumentation.

– Medarbetarna får lära sig mer om bemötande och kommunikation i mötet med våra medborgare. I en tidigare gjord enkätundersökning upplevde 50 procent av personalen att det fanns ett stort behov av mer kompetens inom området, säger Oda Larsson, projektledare för Creare Vivere.*

Pressen hälsas välkommen att möta projektledare, styrgrupp samt föreläsare

Tid: onsdag 4 september, kl 12.00
Plats: Selma Spa, Sunne. Utbildningsdagen pågår kl 08.30-16.00

Målet med utbildningen är att medarbetarna ska utveckla gemensamma värderingar och attityder kring bemötande och kommunikation. Detta ska sedan avspeglas i socialförvaltningens dokumentation. Utbildningen lär ut metoder och verktyg för att sätta invånarna i centrum och motverka kulturellt betingade kommunikationssvårigheter.

– En fråga som ska få svar är till exempel hur vi dokumenterar efter ett hembesök så att det blir till stöd för den fortsatta kommunikationen mellan medarbetare och kund.

Utbildningsdagen 4 september är en av fyra likadana. Dessa ingår som en del av tre stora block i utbildningen "social dokumentation": en chefsutbildning, en storföreläsning samt en fördjupningsdel för utsedda handledare i kommunerna.

Utbildningsblocket för social dokumentation är en av Creare Vivere-projektets bredaste insatser. Förutom detta har många andra insatser gjorts och fram till 31 juli 2013 har ca 1350 medarbetare utbildats . Ett axplock av de insatser som projektet haft är:
- Ipads i socialförvaltningen - Jämställdhet i förskolan - Individuell coaching - Kroppsspråkets betydelse

Projektledare Oda Larsson, Creare Vivere, 070-191 35 81, oda.larsson@sunne.se

Enhetschef Ann-Catrin Olsson, Sunne kommun, 070-640 40 03, ann-catrin.olsson@sunne.se

*Creare Vivere är ett kompetensförsörjningsprojekt för Sunne, Munkfors, Torsby och Årjängs kommun under perioden 1/2 2012-31/6 2014. Europeiska Socialfonden satsar närmare 12 miljoner kronor i syfte att ge de anställda i kommunerna den kompetens, självförtroende, trygghet och yrkesstolthet som krävs för att göra en bra arbetsinsats som tillgodoser våra framtida medborgare.

Syftet med projektet är att

• stärka medarbetares inflytande i arbetslivet

• utveckla organisationen genom utbildning

• ge medarbetare möjlighet att skapa bestående förändringar

I projektet deltar 1300 anställda i Sunne, Munkfors, Torsby och Årjängs kommun. Utbildningsområden för projektet har tagits fram genom en kartläggning av kompetensbehov och förutsättningar för förändringsarbete hos medarebetare genom fokusgrupper med 150 deltagare samt enkätundersökning med 1300 deltagare från kommunerna.

Genom projektet ska även så många som möjligt få nya perspektiv på hur jämställdhet, mångfald och kreativitet påverkar vår arbetsmiljö och vårt samhälle.