Ny säsong för podcasten om hållbara arbetsplatser

Ny säsong för podcasten om hållbara arbetsplatser

Podcasten Sustainable Human Business Talk går in på sin andra säsong med ett nytt avsnitt varannan vecka. Samtalen kretsar kring nödvändiga förändringar i sättet vi arbetar. Hur kan företag och andra organisationer gå från önskningar till realiteter, eller som podcastens moderator-team, Anna Ahrenfelt och Niklas Huss säger: Hur vi ska gå från sagt till gjort?

Liksom förra säsongen inleds denna nya också med de samtal som genomfördes på Sustainable Human Business Day i Studio Sergel. Det är Anna Ahrenfelt och hennes företag Sustain Change som står bakom både dagen och podcasten.
– I år hade vi över 1000 anmälda till Sustainable Human Business Day, en ökning med 100 procent från året innan och den första dagen.

Människan, chefen, ledningen
Samtalsämnena är indelade i tre underkategorier: människan, chefen och ledningen. När detta skrivs har de fem första avsnitten av säsong nummer två publicerats, tre från Sustainable Humans Business Day och två nyinspelade.
– Alla samtalen är mycket inspirerande, det är vad folk som lyssnar säger till oss. Fler och fler vill vara med och förändra, så att vi minskar stress och sjukdom, tycker jobbet är kul och klarar av resten av livet också på ett långsiktigt hållbart sätt.

Gå ut på golvet, sa Leif
Bland gästerna finns Leif Östling, mannen som för ett par år sedan frågade vad vi får för skattepengarna och som styrde Scania så framgångsrikt med fokus på kund och medarbetare. ”Gå ut på golvet och prata med folk”, är ett av hans viktiga råd. Sömnforskaren Christian Benedict levererar några råd för att sova bättre, så man klarar livets alla vakna utmaningar bättre. Ett av Christians kluriga råd handlar om att tänka på kvällsförberedelserna redan när man vaknar. Läkaren, psykiatern – även kallad Mister Förändring – Bo Ahrenfelt försöker få lyssnarna att förstå att all förändring börjar inifrån.

– Det är sju avsnitt kvar på säsongen. Jag ser fram emot att publicera allihop och som alltid får intressant och engagerad feedback från lyssnarna, säger Anna Ahrenfelt, grundare och vd på Sustain Change.

Podcasten hittas på de vanliga plattformarna och på sustainchange.se/talks

Ämnen

Bara 2 av 10 är engagerade på jobbet, enligt Gallup. 4 av 10 sover dåligt, enligt Folkhälsomyndigheten. Sustain Change hjälper organisationer att gå från ord till handling och göra det vi pratat om så länge: Skapa arbetsplatser där människor kan må bra och vara produktiva både som chefer och medarbetare.

Mats Janson

Presskontakt 0765559144

För ett mänskligare samhälle

Som managementkonsulter har vi utvecklat den mänskliga affärsmodellen – Sustainable Human Business – i över 20 år. I korthet går den ut på att alltid komma ihåg att medarbetaren är den minsta resultatskapande enheten i en organisation. Människor som mår bra och jobbar i välfungerande företag presterar bra.

Sustain Change Sweden AB
c/o The Works, Medborgarplatsen 25