Bubblande läsfrämjande i samverkan

Bubblande läsfrämjande i samverkan

Författarförbundets debutantpris Slangbellan för barn- och ungdomslitteratur delades i år ut hos Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm. Ett 70-tal författare, förläggare och barn samlades runt bubblande dryck, chips och smågodis medan tre förväntansfulla nominerade författare väntade in den stora stunden i ett mötesrum intill.

Jurymedlemmen Moa-Lina Croall smög in med det åtråvärda inramade diplomet väl gömt och de unga prisutdelarna var lite nervösa och råkade välta ett glas. Det glada sorlet blev allt högre i takt med att besökarna anlände. Så var det dags. De nominerade författarna Josephine Bornebusch, Josefin Sundqvist och Ylva Hillström ansluter. Sorlet tystnar.

– Läsfrämjande ligger oss varmt om hjärtat och vi är mycket stolta och glada över äran att få vara värd för Slangbellan i år. Annika Esstasy Lovén, chef för Studieförbundet Vuxenskolan, inleder och hälsar alla välkomna. Hon berättar kort om Vuxenskolans många pågående läsfrämjande projekt och påpekar att läsning är ett viktigt demokrativerktyg:

– Jag är övertygad om att utan läsning stannar mänskligheten. Vi behöver berättelser och vi behöver bildning, det är det som gör oss mänskliga!

Viveca Sjögren, ordförande i BULT, Författarförbundets sektion för barn- och ungdomslitteratur, tar över och instämmer i lovorden över samarbetet. De tre nominerade intervjuas av olika jurymedlemmar och läser högt ur sina böcker. Så stiger spänningen i rummet, det blir stilla en kort stund. Tolvåriga Negar Rezaei och Ella Muhr kommer från Upplands-Bro och arbetar med skrivprojektet Skriv vidare. De tar modigt plats för att dela ut diplomet och kontrolläser namnet i smyg:

– Årets Slangbella är…hm… Pappersväxten av Josefin Sundqvist!

Diplom och kramar och blommor och lyckönskningar omger vinnaren. ”Tack så mycket!”, säger hon överväldigad med famnen full och rosor på kinderna. Priset var den traditionsenliga slangbellan, handtäljd av författaren Kalle Güettler, ett diplom av Ida Björs samt 30 000 kronor.

Josefin Sundqvist har både skrivit och illustrerat bilderboken ”Pappersväxten” och juryns motivering lyder:
En innerlig och tänkvärd skildring av utanförskap och den kraft som fantasi och vänskap besitter. Med fin känsla för ordens valörer och ett oväntat bildspråk, där samtid möter tradition i valen av motiv och perspektiv, skapas spänningen i berättelsen.

– Det är jätteroligt! Bara att vara nominerad kändes stort. Från början tänkte jag att om någon mer än jag tycker om boken, så blir jag glad. Det här är ju verkligen bevis på att det finns fler som tycker om den! Säger Josefin Sundqvist och provskjuter sitt pris, Slangbellan.

Texten finns även att läsa här

Fotnot:

Slangbellan 2014 delades ut den 14 april hos Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm. Priset är BULT:s årliga debutantpris för bästa debutbok i kategorin barn- och ungdomslitteratur. BULT:s jury läser varje år alla svenska debutantverk inom barn- och ungdomslitteraturen, i år ca 80 stycken. Avsikten med priset är att lyfta fram debutanter och stimulera till fortsatt författarskap.
Läs om Studieförbundet Vuxenskolans övriga läsfrämjande projekt i relaterat material.

Bildtext: Josefin Sundqvist visar upp sin bok Pappersväxten.

Bild: Anna Ingels