Använd intäkterna från utsläppsrättshandeln för klimatåtgärder!

- Intäkterna från försäljning av utsläppsrätter räcker till att ge fullt stöd för maximal låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, och till att ge extra stöd till biogas, säger Svebios biodrivmedelsexpert Lena Dahlman.

- Finansminister Anders Borg bör tänka om och följa de EU-direktiv som Sverige ställt sig bakom inom energi- och klimatpolitiken. Direktivet om utsläppsrättshandel säger att intäkterna från försäljning av utsläppsrätter bör användas för klimatåtgärder. Använd därför pengarna till att förstärka stödet för biodrivmedel och minska utsläppen från trafiken, den enda sektor som idag ökar sina utsläpp.

- En självklar klimatåtgärd är att ge full skattefrihet för alla låginblandade biodrivmedel, etanol upp till 10 procents inblandning i bensin och biodiesel upp till 7 procents inblandning i diesel. På så sätt uppfyller Sverige ytterligare ett EU-direktiv – bränslekvalitetsdirektivet. Idag lägger Sverige energi- och koldioxidskatt på all inblandning över 6,5 procent i bensin och över 5 procent i diesel, trots att svensk och europeisk lag godkänner låginblandning till 10 respektive 7 procent. Genom beskattningen hindrar regeringen en mycket enkel och effektiv klimatåtgärd.

- Full skattefrihet för låginblandning av biodrivmedel kostar statskassan omkring 1 miljard per år, enligt Svebios beräkning. Åtgärden skapar ökad marknad för biodrivmedel, möjliggör därmed nya investeringar i produktionen av biodrivmedel och minskar med stor träffsäkerhet utsläppen av koldioxid från trafiken.

- Pengarna från auktioneringen av utsläppsrätter räcker dessutom för att införa det metanreduceringsstöd för biogas från gödsel på 20 öre/kWh som Energimyndigheten föreslagit, men som regeringen inte tog med i årets budget.

För ytterligare upplysningar kontakta Lena Dahlman på tel. 08-4417083 eller Kjell Andersson på tel. 08-4417087.