Bioenergy International går in i en ny fas

– Nu är överlämningen av Bioenergy International klar, säger Lennart Ljungblom när han nu lämnar Svenska Bioenergiföreningen, Svebio, knappt två år efter att föreningen köpte tidningsverksamheten Bioenergy International av hans företag Bioenergi Förlag, 2011.

– Vi har tidigare köpt den svenska tidningen Bioenergi från Lennart och med framgång vidareutvecklat den. Med de förändringar som sker mot en alltmer digital och snabb mediabransch och med en stark bioenergitillväxt på de internationella marknaderna, menar vi att vår tidnings- och informationsverksamhet har bättre förutsättningar att utvecklas i samverkan med Bioenergy International. Inledningsvis har det varit viktigt med ordentligt stöd från den tidigare verksamhetsledaren, men nu går vi in i en ny fas, säger Gustav Melin, vd på Svenska Bioenergiföreningen.

Bioenergy International är världens ledande facktidning på bioenergiområdet och distribueras i tryckt format i 67 länder över hela världen. Den är också tillgänglig för fri läsning online på www.bioenergyinternational.com. Tidningen produceras på engelska och ingår i en familj med flera systertidningar, bland annat en spansk och en rysk.

Lennart Ljungblom har lång bakgrund i bioenergibranschen och var redan 1980 initiativtagare till Svenska Bioenergiföreningen och också dess förste verksamhetsledare. Sedan dess har han producerat, utvecklat och lett olika aktiviteter på området.

– Avsikten är inte att stanna upp utan tvärtom kommer jag att fortsätta att utveckla nya spännande projekt, lokalt såväl som internationell, säger Lennart och hänvisar till den nygamla webbsidan wwww.novator.se (startad redan 1995) som kommer bli hans nav för den fortsatta informationen om verksamheten i Bioenergi Förlag och Novator.

Svenska Bioenergiföreningen är med sina 33 år världens äldsta bioenergiförening. Idag finns det bransch- eller intresseföreningar för bioenergiområdet i de flesta länder världen över. Svebio är en av de mest aktiva och omsätter idag närmare 20 miljoner kronor.

– Basen ligger hos våra medlemmar och vi har förstås fokus på Sverige, men vårt europeiska och globala intresse är mycket stort. Bioenergy International är för oss ett viktigt kommunikationsinstrument som hjälper till att utveckla den internationella bioenergimarknaden, samtidigt som den ger möjlighet att sprida information om effektiv politik och bra affärer, avslutar Gustav Melin.