Fel fokus på kött och tropisk skog leder oss vilse i klimatdebatten

– Över 90 procent av de mänskliga utsläppen av koldioxid beror på förbränning av kol, olja och naturgas, och koldioxidutsläppen står för nästan två tredjedelar av växthuseffekten. Fokus i klimatdebatten måste ligga på att reducera utsläppen från förbränning av kol, olja och naturgas.

Det säger Gustav Melin med anledning av att den svenska medierapporteringen kring klimatfrågan nu huvudsakligen handlar om kött och nedhuggning av regnskog.

– Fokus på kött och regnskog leder oss vilse i debatten. Massmedia, forskare och miljöorganisationer har ett stort ansvar för att ge en riktig bild av var de stora utmaningarna finns. För Sveriges del handlar det nu framför allt om att reducera klimatpåverkan från transportsektorn, genom att byta till biobränslen och genom att effektivisera fordonsparken.

– IPCC:s rapporter visar att det är mycket ont om tid att få ner utsläppen till acceptabla nivåer. Den innebär att vi måste prioritera de stora utsläppen från fossila bränslen.

– Det är inte genom köttfria dagar eller genom att lägga skulden på tropiska länder som ökar sina odlingar som vi löser klimatfrågan. Det gör vi genom att stimulera våra kraftverk, industrier, transportföretag och bilister att gå över till förnybara bränslen och effektivisera. Det sker bäst med starka generella styrmedel som sätter pris på utsläppen och tar vara på marknadens dynamik.

För ytterligare kommentarer, kontakta:
Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, 070-52 44 400
Kjell Andersson, pressansvarig, Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, 070-441 71 92