Jordbruksminister Eskil Erlandsson inviger World Bioenergy 2010 den 25 maj

Jordbruksminister Eskil Erlandsson kommer att inviga World Bioenergy 2010 i Jönköping 25 maj. WB 2010, som går av stapeln 25 - 27 maj, är en kombinerad utställning/mässa och konferens med ett stort antal exkursioner och studiebesök. WB 2010 samlar besökare från hela världen, som kommer till Sverige för att lära sig mer om modern bioenergi.

Många har även internationellt uppmärksammat att bioenergin förra året passerade oljan som Sveriges mest använda energikälla, och att Sverige nu har en andel förnybar energi på över 46 procent, högst i EU.

Förutom jordbruksministern kommer även Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger att medverka, som ordförande för konferensen. Under öppningssession kommer World Bioenergy Association för första gången att dela ut World Bioenergy Award, en nyinstiftad utmärkelse till en person som gjort stora insatser för att utveckla bioenergin internationellt.

World Bioenergy 2010 är ett samarbete mellan Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, och Elmia. Förra gången det begav sig, 2008, kom det besökare från 60 länder till konferensen, och cirka 200 utställare fanns på plats. Antalet utställare har ökat kraftigt i år. World Bioenergy har etablerats som en ledande marknads- och mötesplats för den snabbt växande globala bioenergibranschen.

För mer information om konferensprogram och ackreditering, se www.worldbioenergy.com