Målet bör vara 25 procent biodrivmedel 2020

Målet för biodrivmedel bör vara 25 procent av drivmedelsmarknaden 2020, för att vi ska kunna nå en fossiloberoende transportsektor 2030 och ett klimatneutralt Sverige helt utan fossila bränslen 2050. Det kravet framförs av Biodriv, ett nybildat nätverk för företagen i biodrivmedelsbranschen, i ett brev till utredningen om fossilfri transportsektor, FFF-utredningen.

– Sverige har klarat att ställa om uppvärmningen från fossil eldningsolja till i första hand biobränslen under en trettioårsperiod. Nu ska samma omställning ske i transportsektorn. Bioenergiföretagen är beredda att anta den utmaningen. Omställningen måste börja nu och Sverige behöver en tydlig politisk signal i form av ett ambitiöst mål för 2020. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

– Ett 25-procentsmål innebär att vi fortfarande 2020 är till tre fjärdedelar beroende av importerade fossila drivmedel. Och vi har då fortfarande stora utsläpp av koldioxid från trafiken. För att minska beroendet av fossila bränslen och reducera utsläppen gäller det att snabbt komma igång med investeringar i förnybar drivmedelsproduktion. Därför är det viktigt att nu formulera ett högre mål och starka styrmedel. De underlag som tagits fram inom FFF-utredningen visar att vi kan producera 25 – 30 TWh biodrivmedel från svensk råvara. En ökad inhemsk produktion av biodrivmedel har positiva effekter för handelsbalansen och ger arbete och utveckling av näringslivet i hela Sverige.

Biodriv är ett samarbete mellan företag och organisationer som arbetar med i biodrivmedel och har startats på initiativ av Svebio, Svenska Bioenergiföreningen. I Biodriv finns producenter av etanol, biodiesel och biogas, företag som utvecklar nya, avancerade biodrivmedel från skogsråvara, råvaruleverantörer, fordonstillverkare och distributörer av biodrivmedel.

För ytterligare upplysningar kontakta
Gustav Melin, tel 070-5244400