Osäkerheten består kring biodrivmedel

Regeringens budget skingrar inte osäkerheten för producenter och användare av biodrivmedel. Regeringen genomför de tillfälliga ändringar av skatterna som föreslogs i vårbudgeten, men skapar ingen klarhet kring styrmedlen efter 2013.

- Biodrivmedelsbranschen lever i total ovisshet om vad som ska hända på ett par års sikt. De stora frågorna har lagts i utredningar, och företagen får leva med tillfälliga lösningar. Regeringen föredrar att kvotera, medan branschen helst vill ha fortsatt skattebefrielse, ett system som hittills fungerat bra. Regeringen verkar mest vara intresserad av att skydda inkomsterna till statskassan, inte av att skydda klimatet. Det säger Lena Dahlman, drivmedelsexpert på Svebio.

- Osäkerheten har ökat de senaste dagarna efter läckor av förslag från EU-kommissionen, som innebär att man från Bryssel vill sänka EU:s mål för biodrivmedel. Det är viktigt att regeringen tydligt markerar att Sverige har fortsatt höga ambitioner att ställa om transportsektorn och fasa ut fossila bränslen.

- Biodrivmedelsbranschen behöver tydliga och långsiktiga styrmedel för att utvecklas och investera i produktion av alltmer miljövänliga bränslen, säger Lena Dahlman.

Svebio konstaterar att det också i denna budget saknas ett förslag om metanreduceringsstöd för biogas från gödsel.

- Det är angeläget att minska metanutsläppen, inte bara koldioxidutsläppen, säger Lena Dahlman. Regeringen har länge haft ett konkret förslag på sitt bord. Det är förvånande att ingenting händer.

För ytterligare upplysningar kontakta Lena Dahlman tel. 070-6211955 eller Kjell Andersson tel. 08-4417087.