Stor potential för bio-CCS i Sverige – 38 orter med bäst förutsättningar

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2019 10:26 CEST

De stora massabruken är de största källorna för biogen koldioxid i Sverige. Bild från Iggesunds bruk. Foto: Kjell Andersson

Sverige har en stor potential för att minska halten koldioxid i atmosfären genom bio-CCS, infångning och lagring av koldioxid från förbränning av biobränslen. Det visar en sammanställning i tidningen Bioenergi.

Omkring 30 miljoner ton koldioxid från biobränslen släpps ut från de 23 största massabruken och 15 största kraftvärmeverken i Sverige. Att fånga in och lagra denna denna koldioxid skulle det motsvara mer än hälften av de svenska utsläppen av växthusgaser.

Negativa utsläpp, inbindning av koldioxid istället för utsläpp, kommer att bli en nödvändig del av klimatpolitiken för att klara 1,5-gradersmålet enligt de flesta av de scenarier som utarbetats av klimatpanelen IPCC. För att klara det svenska målet om nollutsläpp 2045 kommer det sannolikt också att krävas negativa utsläpp.

– Vår sammanställning visar att den svenska skogsindustrin och våra fjärrvärmeverk erbjuder en unik möjlighet att demonstrera bio-CCS i stor skala, säger Bioenergis chefredaktör Anders Haaker i en kommentar. Siffrorna är hämtade från Naturvårdsverkets utsläppsregister och gäller 2017. En statlig utredning tittar på möjligheterna att tillämpa bio-CCS i Sverige, vilka rättsliga hinder som finns och vilka styrmedel som kan behövas.

För mer information kontakta, Anders Haaker, chefredaktör, 073–92 71 957, eller Kjell Andersson, 070–441 71 92.

Kommentarer (0)

Kommentera