Svebio föreslår 50 – 40 – 30 som energi- och klimatmål för EU

– EU-länderna måste minska växthusgasutsläppen med 50 procent till 2030, jämfört med 1990. Det förslag på 40 procent som EU-kommissionen lagt idag räcker inte, om EU-länderna ska nå fram till sitt klimatmål 2050, att reducera utsläppen med 80 – 90 procent. Målet för förnybar energi måste också bli mer ambitiöst än de 27 procent kommissionen nu föreslår. Vi föreslår 40 procent. Därefter kan man komplettera med ett effektiviseringsmål på 30 procent.

– 50 – 40 – 30, det är en enkel och pedagogisk formel för energi- och klimatmål 2030, säger Gustav Melin, vd i Svebio som kommentar till det förslag som idag lagts av EU-kommissionen.

– Det finns lönsamma åtgärder som hjälper oss nå de här målen. Den enskilt viktigaste åtgärden vore att ersätta alla europeiska kondenskraftverk med kraftvärmeverk och bygga ut fjärrvärmenät i Europas städer. Om man byter från fossila bränslen i kondenskraftverk till förnybara biobränslen i kraftvärmeverk förbättrar man mycket kraftigt energieffektiviteten, samtidigt som man ökar andelen förnybar energi och reducerar utsläppen av koldioxid.

– Man måste också på allvar ta itu med transportsektorn stora beroende av fossila bränslen. Det kan ske med effektivisering, konvertering till biodrivmedel och viss elektrifiering. Den svenska regeringen och de svenska EU-parlamentarikerna måste nu arbeta för att skärpa EU-målen till 2030.

För ytterligare kommentarer, kontakta:
Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, 070-52 44 400
Kjell Andersson, pressansvarig, Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, 070-4417192