Svebio inleder samarbete med BioBusiness Alliance of Minnesota kring bioenergi

Svebio (Svenska Bioenergiföreningen) har inlett ett samarbete med BioBusiness Alliance i Minnesota i USA för att tillsammans bidra till ökad användning av bioenergi.

- Med Svebios 30-åriga erfarenhet av tillväxt inom svensk bioenergi och med 300 medlemsföretag vill vi bidra till att skapa goda exempel på lösningar som på ett miljömässigt och ekonomiskt optimalt sätt tar vara på Minnesotas skogstillgångar och skapar tillväxt och arbetstillfällen inom bioenergiområdet. Det säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar.

- Samarbetet ska också ses som ett led i att Svebio som branschorganisation ökar sin aktivitet för att främja handel och export. Bioenergin är en viktig del av den ökande svenska miljöteknikexporten. Det finns stor efterfrågan på svensk teknik och svenskt kunnande nu när energisystemen ställs om i hela världen.

-Samarbetet stärker ytterligare banden mellan Minnesota och Sverige " säger Dale Wahlstrom, VD för The BioBusiness Alliance of Minnesota och LifeScience Alley. "Vi ser detta som en katalysator för tillväxt som kommer att hjälpa till att öka efterfrågan på bioenergi program samtidigt belysa ansträngningarna av många små och medelstora företag både här och i Sverige."

Bakom projektet står Svenska Energimyndigheten, Minnesota Department of Employment and Economic Development, och Blandin Foundation. Syftet är att genomföra en fokuserad och konkret insats för att främja  export av svensk miljöteknik, som även kan inkludera policyutveckling. Målet är att etablera en serie referensanläggningar för värmeproduktion i Minnesota.

För ytterligare information kontakta Magnus Ånstrand, tel 0708-777794 eller Gustav Melin tel 070-5244400.