Svebio köper Bioenergy International

Svebio har köpt tidningen Bioenergy International av Bioenergi Förlags AB. Bioenergy International har sin redaktion i Stockholm och utkommer med sju utgåvor per år och har en global spridning med editioner på engelska, spanska, ryska, polska, italienska och franska. Genom förvärvet befäster Svebio sin roll som ledande spridare av information om bioenergi. Svebio ger redan tidigare ut den ledande svenska facktidningen Bioenergi.

- Bioenergin är idag en alltmer internationell verksamhet, med ökad handel inte minst med pellets och biodrivmedel, och med kraftigt ökande investeringar. Svebio vill stimulera den här utvecklingen och förstärka de svenska bioenergiföretagens internationella närvaro. Det är mot den här bakgrunden man ska se vårt köp av Bioenergy International, säger Gustav Melin, vd i Svebio.

- Förvärvet av Bioenergy International ger oss en stark informationskanal till bioenergiföretag i hela världen och ett omfattande globalt kontaktnät. Tillsammans med konferensen och mässan World Bioenergy, som Svebio anordnar i samarbete med Elmia i Jönköping, har vi nu mycket starka plattformar för ett fortsatt internationellt agerande till nytta för de svenska bioenergiföretagen.

Bioenergy International grundades 2001 av Lennart Ljungblom. Han kommer, liksom den övriga personalen på fem personer, att fortsätta arbetet med tidningen.

- Att få Svebio som ägare av Bioenergy International ger tidningen stora möjligheter att växa och utvecklas. Det är en perfekt lösning för tidningen, säger Lennart Ljungblom i en kommentar till affären.

Bifogat: pressmeddelande på engelska

Bifogat: bild på Lennart Ljungblom och Gustav Melin (obs! Gustav Melin till höger)

För ytterligare information kontakta:

Gustav Melin, Svebio, 08-441 7081, 070-5244400 eller gustav.melin@svebio.se

Lennart Ljungblom, 08-518 00171 eller lennart.ljungblom@novator.se