Så blir hunden och katten vänner

Så blir hunden och katten vänner

Tanken att hundar och katter aldrig skulle komma överens, stämmer inte alltid. Det som avgör om de blir vänner, beror bland annat på hur bra de kan förstå och läsa varandras kroppsspråk. Om man ska sammanföra en hund och en katt tillsammans finns det en del saker som är viktigt att tänka på.

När man som ägare ska få en hund och en katt att bli vänner, är det viktigt att ha tålamod eftersom det kan ta lång tid innan de accepterar varandra. Hundar och katters signalspråk skiljer sig åt som dag och natt. Till exempel så viftar hunden på svansen när den är glad medan en katt viftar på svansen när den är ilsken.

Det finns flera faktorer som påverkar hur de kommer att acceptera varandra. Rasen på hunden spelar bland annat en betydande roll. Om hunden och katten har fått växa upp tillsammans, är chansen stor att de blir bra kompisar. Likaså om det är en kattunge som ska föras ihop med en vuxen hund. I många fall går det bra att vänja en vuxen katt med en valp. Men om den vuxna katten är allt för självmedveten så kan den trakassera valpen och då är det viktigt att man försöker stoppa det beteendet i tid.

Introducera hunden eller katten
Introducera hunden gradvis i det nya hemmet. Under de första dagarna är det bra att ha djuren i två närliggande rum så att de kan höra och känna lukten av varandra allt eftersom. Du kan även låta djuren byta filtar eller handdukar med varandra innan första mötet sker.

Om det är en ny katt så behöver den få lära känna sitt nya revir. Under de första dagarna kan det vara bra att katten får vara ensam och utforska sin nya omgivning i lugn och ro. Har du möjlighet, så lämna gärna bort den ”gamla” hunden under de här dagarna till släktingar och vänner. Glöm inte bort att gosa och skämma bort båda djuren lite extra så att ingen känner sig åsidosatt.

Första mötet
När det är dags för första mötet, är det bra att låta katten sitta i en större bur för att de ska kunna vänja sig vid varandra. Se till att hunden är kopplad så att den inte börjar jaga katten och låt dem nosa på varandra under uppsikt. Upprepa detta tills djuren verkar lugna och trygga med varandra. När motståndet försvunnit kan du testa att släppa dem fria båda två. Tänk på att katten behöver ha möjlighet att kunna springa iväg och gömma sig om den känner sig obekväm. Gärna på platser högt upp som hunden inte når.

Tänk på
• Se till att hunden inte får en chans att jaga katten
• Se till och ha separata matplatser och olika sovplatser
• Tänk på att inte låta maten stå framme allt för länge så att de inte äter upp varandras mat