Om du har en kattunge kan det vara bra att vänja katten tidigt.

Ta med katten på bilturen – tänk på detta

Brukar du ta med dig din katt när du reser någonstans? När du ska ta med katten på bilturen är det viktigt att katten får en trygg och behaglig bilfärd. Genom att höja säkerheten inne i bilen för din fyrbenta kamrat, riskerar inte djuret att fara illa eller utsättas för onödigt lidande under resan.

Vänj katten
Ska du ta med dig katten i bilen kan det hjälpa om katten får bekanta sig med buren innan avfärd. Det minskar risken för att katten blir åksjuk eller att bilturen retar kattens kräkcentrum. Om du har en kattunge kan det vara bra att vänja katten tidigt. När du senare ska ta med dig katten på semestern eller liknande är det ofta inget problem då katten räknar bilen till sitt revir.

Åksjuk
Många katter blir oroliga när de tvingas lämna sin hemmiljö. Att åka bil eller gå in i transportburen kan innebära att kattens stressnivåer stiger. Stress och oro vid bilåkning kan leda till att katten jamar högljutt, kryper undan i ett hörn, darrar, saliverar och i en del fall kräks och/eller kissar i buren. Om du endast har med dig katten i bilen ibland, kan den ovana rörelsen göra katten åksjuk och reta djurets kräkcentrum.

Transportburen
Använd en fastsatt bur eller liknande som är lämplig att transportera katten i, minimimått finns hos Jordbruksverket. Se till att buren är placerad så att katten får skugga och god ventilation. Om det är varmt ute ska katten få vatten minst var sjätte timme. För att katten ska trivas kan det vara bra att ha med en mysig filt eller en leksak. Ska du åka en längre resa är det bra att lägga ut tidningspapper i botten på buren, om katten skulle kissa.

Ha inte katten lös i bilen
Det är viktigt att kattens bur sitter stilla på golvet eller är fastspänd med säkerhetsbälte i bilen. Lösa föremål ökar även snabbt vikt i hög hastighet. Om föraren behöver göra en inbromsning eller en kraftig sväng och katten är lös i bilen, kan det snabbt riskera i att föraren tappar kontrollen över bilen eller får katten i nacken. Det är därför viktigt att inte släppa ut katten ur transportburen under färd.

Tänk på
• Se upp för lösa föremål i bilen som kan skada djuret.
• Se till att katten inte är instängd i bilen i mer än tre timmar efter att du stannat.