Stefan Holmberg, VD Svensk Husproduktion

Svensk Husproduktion förvärvar Trivselhus - bildar ny småhusjätte

Svensk Husproduktion tillverkar och säljer småhus under varumärket LB-Hus, och ingår i Profuragruppen. Förvärvet av Trivselhus AB, med de båda varumärkena Trivselhus och Movehome, innebär att koncernens försäljning mer än fördubblas.

”Genom affären tar vi ett stort steg framåt, och blir Sveriges näst största småhusproducent med en marknadsandel på drygt 10 procent. Vi får tre starka varumärken, Trivselhus, Movehome och LB-Hus med olika positionering på marknaden, samtidigt som vi kan dra nytta av de samordnings- och volymfördelar som affären möjliggör”, säger Stefan Holmberg, VD för Svensk Husproduktion.

Trivselhus har cirka 200 anställda. I affären ingår även en av Sveriges modernaste trähusfabriker i Landsbro i Vetlanda, samt en försäljningsorganisation med drygt 25 kontor över hela landet.

”Det finns flera likheter mellan de tre varumärkena som vi kommer att utveckla. Alla erbjuder totalentreprenad, vilket ger kunderna ett så enkelt och tryggt husköp som möjligt. Det är också ett starkt fokus på kvalitet. Trivselhus belönades förra året med priset ’Årets Nollfelsaktör’ för sitt arbete med att leverera felfria hus till slutkund. Alla tre ligger också långt framme inom hållbarhetsarbetet. Movehome är i dag är det enda varumärket i Sverige som levererar enbart Svanen-märkta hus.” säger Stefan Holmberg.

Tillverkningen kommer fortsättningsvis att ske i både Bromölla och Landsbro. Även försäljningen kommer i fortsättningen att skötas av separata säljkårer.

”Vi är övertygade om att försäljningen är bra för båda parter. Det finns goda förutsättningar att, med en annan ägare, både vidareutveckla verksamheten och stärka dess konkurrenskraft på husmarknaden”, säger Peter Karlsson, styrelseordförande i Trivselhus.

Övertagandet, som förutsätter konkurrensmyndighetens godkännande, beräknas ske den 1 mars 2021.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Stefan Holmberg, VD Svensk Husproduktion AB

E-post: stefan.holmberg@svenskhusproduktion.se