Rundabordssamtal i riksdagen

Rundabordssamtal i riksdagen

Häromdagen ordnade Svensk Radonförening ett rundabordssamtal i riksdagen med fokus på inomhusmiljön. Det var uppskattat att två riksdagsledamöter Leif Nysmed (S) Larry Söder (KD) från civilutskottet, som visat intresse för radonfrågorna tidigare, stod värdar för det. De hade även tagit med sig varsin kollega från arbetsmarknadsutskottet då fokus i diskussionen framför låg allt på arbetsplatser. Leif Nysmed inledde med att han har känt att det varit viktigt att komma vidare i samtalet om hur nuvarande regler efterlevs och hur de kan effektiviseras och att det sker bäst i dialogform med flera perspektiv.

Svensk radonförening belyste problematiken som finns att bl a en tredjedel av Sveriges radonrelaterade lungcancerfall kommer från förhöjda radonhalter på arbetsplatser. Att det verkligen är en hälsofråga som måste tas mer på allvar, det handlar om människors liv. Svensk radonförening lyfte också att problemet med höga radonhalter är stort och många arbetsplatser inte ens mäter, detta trots att det finns ett krav att varje arbetsgivare ska veta radonhalten på sin arbetsplats. Kunskapen om mätning på arbetsplatser är viktigt då bara ca 1% av alla arbetsplatser mätts sedan 2018 då den nya Strålskyddslagen trädde i kraft.

De bolag som utför radonmätningar och saneringar berättade också att det ännu finns en alltför utbredd bild att nya byggnader inte har en radonproblematik. De har också känt att myndigheterna varken informerar eller inte följer upp tillräckligt.

NCC lyfte att många av de lagerlokaler som finns har en radonproblematik och att det är ett problem när så många jobbar där. Genom certifiering eller en standard finns i exempelvis Norge skulle radonproblematiken minska i nybyggnation.

Facket var tydliga med att de kommer att ta vidare frågan hos sig och göra vad de kan för att öka kunskapen men att det är viktigt vad politiken, främst regeringen, sänder för signaler.

Myndigheterna berättade om sitt ansvar och vad de gjort exempelvis skickat ut till 1000 företag om ansvaret att mäta samt om den myndighetssamverkan som finns.

Alla var överens om att det finns problem idag. Det finns ett krav att mäta radon på arbetsplatser och att denna i många fall inte fungerar särskilt väl. Det gäller både att öka kunskapen om vilka krav som finns och se till att det görs uppföljningar var många överens om. Att det kan behövas nya politiska åtgärder för att förtydliga ansvaret.

Larry Söder avslutade med att säga att samtalet var viktigt och att det finns mer att göra. Att det engagemang som finns visar att det är möjligt. Att alla de dåliga exempel som lyfts upp synliggör också detta, vilket är viktigt för att frågan ska få större prioritet.

-Dagens samtal skapade reflektioner över det faktum att exponering av förhöjda halter av radon på arbetsplatsen bidrar till ökad risk för lungcancer. Det är inte acceptabelt som arbetsgivare att förbise ansvaret gällande riskbedömningar på arbetsplatsen och vi vill med det förtydliga en uppmuntran till effektivare information och mer frekvent tillsyn från ansvariga myndigheter, säger Dag Sedin, ordförande Svensk Radonförening.