Svensk Fågel nominerade till Årets Varumärkesbyggare

Svensk Fågel nominerade till Årets Varumärkesbyggare

Genom att utveckla och bygga varumärket Gula Pippin har svenska kyckling- och kalkonbönder skapat en unik kvalitetsmärkning som blivit både förankrat och välkänt. Bland 175 bidrag har branschorganisationen Svensk Fågel nominerats till ”Årets varumärkesbyggare” i Sveriges största PR-tävling Spinn. Vinnaren bland de fyra nominerade utses på den årliga Spinngalan imorgon i Stockholm.

- Gula Pippin skapar stolthet och motivation bland både bönder och företag i den svenska matfågelbranschen. Genom en tydlig märkning har vi gjort det enkelt för konsumenter att göra ett medvetet val i butik, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel.

En av framgångsfaktorerna är att hela branschen, från avel och kläckeri till uppfödning och slakt, står bakom märkningen. Det gör det möjligt att garantera de svenska mervärdena som kvalitetsmärkningen står för. Något som konsumenterna uppskattar. Varumärket Svensk Fågel ökar stadigt i varumärkeskännedom och under 2014 nådde branschen en all-time high med en försäljningsökning på 13 procent. Detta i en mycket tuff konkurrens från billig importkyckling.

- För att svenska bönder ska ha en framtid måste vi verkligen visa konsumenterna hur de hittar rätt i butik. Den senaste undersökningen från Ipsos visar att 3 av 4 tycker att det är mycket eller ganska viktigt att kycklingen är svensk, främst för att man vill gynna svenska bönder men även för att det känns tryggt. Förtroendet för vår märkning fortsätter att öka, vilket vi självklart är väldigt stolta över, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel.

För mer information:
Maria Donis, vd, maria.donis@svenskfagel.se, 08-787 55 21 eller 0708-25 48 58

Om varumärkesarbetet
Svensk Fågel samarbetar i det långsiktiga varumärkesarbetet med kommunikationsbyrån Hero Kommunikation.

Om Spinn
Spinn startade 2004 och är Sveriges största PR-tävling. I tävlingen belönas Sveriges bästa PR-insatser med huvudfokus på icke-köpta kanaler. Bidragen som belönas ska ha ett tydligt syfte, visa på affärsnytta kombinerat med kreativ höjd och resultat som kan härledas till målsättningen i projektet.

Beskrivning av kategorin Årets varumärkesbyggare
Årets Varumärkesbyggare belönar långsiktigt kommunikationsarbete som stöttar varumärket under en lång tid och innefattar egna och förtjänta kanaler. Kommunikationen ska visa upp resultat och koncept som sträcker sig över flera år där varumärket har stärkts i förhållande till konkurrenter och egna målgrupper.