Europaettan och världsfemman Truls Möregårdh är uttagen till sommarens EM i München. Foto: Manfred Schillings

EM-trupperna i bordtennis med världsfemman Möregårdh

13-21 augusti är det dags för individuella Bordtennis-EM i München, Tyskland, som är en del av EM-veckan med idrotter som friidrott, cykling och kanot.

Sverige har just nu Europas högst rankade spelare, världsfemman Truls Möregårdh, som en av fem herrspelare. Övriga fyra är VM-vinnarna i dubbel Kristian Karlsson och Mattias Falck samt Anton Källberg och Jon Persson.

– Dessa fem spelare är alla topp-40 i världen så det var en ganska given uttagning, säger herrarnas förbundskapten Jörgen Persson.

– Siktet är inställt på medaljer och om allt stämmer kan det bli både guld och silver, fortsätter Persson.

I damtruppen kommer 42:an i världen Linda Bergstöm vara ankare tillsammans med de tre yngre spelarna Stina Källberg, Filippa Bergand och Rebecca Muskantor.

– För ettan och tvåan på SM låg det två EM-platser i potten. Stina och Linda tog dessa platser på ett välförtjänst sätt, säger damernas förbundskapten Tobias Bergman.

– Filippa har gjort en jättebra säsong nationellt där SM-finalerna i lag stack ut extra mycket, fortsätter Bergman.

– Rebecca tar den sista platsen i truppen och hon är en ung spelare som har hög högstanivå i spelet och vi hoppas att hon når den på EM i München som blir hennes första seniormästerskap, avslutar Bergman.

Truppen till EM i München
Herrar
(världsranking)
Truls Möregårdh, Eslövs AI BTK (5)