Världsmästarna siktar på nytt guld

Individuella EM i bordtennis i München

För första gången anordnas ett europamästerskap i bordtennis tillsammans med andra sporter. Denna EM-vecka med hela nio olika OS-sporter anordnas för andra gången någonsin och det här är det största idrottsevenemanget i Tyskland sedan 1972 års sommarolympiad.

Den svenska truppen består av fem herrspelare och fyra damspelare. Detta mästerskap är ett individuellt mästerskap och spelarna gör upp i singel- samt dubbelklasser för både herrar och damer samt en mixeddubbelklass.
För mer fakta om spelare och klasser se gärna bifogad medieguide.

“Vi åker till München med stora förhoppningar att komma hem med medaljer i bagaget.
På herrsidan har vi alla fem spelare seedade bland de 16 med bland annat Truls som förstaseedad. Självklart är målet för herrarna att vara med och slåss om att vara kvar finaldagen. På damsidan är det tuffare att ta sig dit men framförallt Linda och Stina har visat att de kan vara med där uppe om de prickar formen.”

“På dubbelsidan har vi flera starka par. Givetvis finns de största förhoppningarna på våra världsmästare Kristian och Mattias. Vi har även två intressanta mixeddubbelpar med Truls/Linda och Kristian/Stina. Med två år kvar till OS i Paris med mixeddubbel på programmet är det så klart viktigt att hitta rätt i dessa konstellationer."

Daniel Ellermann, landslagsansvarig

Spelare (världsranking inom parantes)
Truls Möregårdh (6)
Anton Källberg (18)