EM-vinnarna i dubbel, Mattias Falck och Kristian Karlsson. Foto: Manfred Schillings

Herrarnas trupp till Bordtennis-VM

Den svenska mästerskapstruppen för herrar till Världsmästerskapen i Chengdu, Kina, är nu uttagen. VM spelas 30 september till 9 oktober och är en lagtävling. I den nu uttagna truppen finns VM- och EM-vinnarna i dubbel, Mattias Falck och Kristian Karlsson, samt VM-tvåan i singel, Truls Möregårdh.

Herrarnas förbundskapten Jörgen Persson har tagit ut fem spelare och det är samma spelare som tog fyra medaljer, varav ett guld, på nyss avslutade EM i München.

– Det var en ganska enkel uttagning denna gång då vi just kommer från ett framgångsrikt mästerskap med flera medaljer, säger förbundskapten Jörgen Persson.

– Truppen blir de fem spelare vi använde oss av på EM och jag ser fram emot att få spela VM igen, fortsätter Jörgen Persson.

Lag-VM i Chengdu är det första världsmästerskapet för lag som spelas sedan VM i Halmstad 2018.

– Jag hoppas på mycket publik och ett bra tryck i hallen och det vet jag av egen erfarenhet att det kan bli i Kina. Vi tog medalj senast (2018) på VM och har ingen lägre målsättningen denna gång även om vi bara är seedade att nå kvartsfinal. Det finns ingen annan tanke än att vara med och slåss om medaljerna, säger Jörgen Persson.

Uppladdningen inför VM
– Vi kommer att försöka få till ett gemensamt läger innan avresan till Kina, som sker den 25 september, men det är svårt att få ihop med killarnas seriespel, Champions League och internationella tävlande. Jag är dock säker på att vi kommer att komma väl förberedda till VM oavsett, avslutar Jörgen Persson.

Truls Möregårdh
Bild: Truls Möregårdh Foto: Manfred Schillings

Spelform
VM spelas med åtta grupper om fem lag per grupp där de två högst placerade nationerna avancerar till åttondelsfinal och följande slutspel. Matcherna spelas med tre spelare per lagmatch där det är först till tre vunna singlar på fem möten som avgör vinnaren i lagmatchen.

Historik
Kina har dominerat världspingisen under en lång tid. Kinas damer har vunnit fyra raka världsmästerskap och herrarna har vunnit alla världsmästerskap sedan förlusten mot Sverige i Kuala Lumpur år 2000. På VM i Halmstad 2018 vann Kinas herrar över Sverige i semifinalen med 3–0 inför ett kokande och fullsatt Halmstad Arena, i finalen besegrade Kina sedan Tyskland.

VM-truppen (världsranking 30/8 inom parentes):
Truls Möregårdh, Eslövs AI BTK (6)
Kristian Karlsson, Halmstad BTK (17)
Anton Källberg, Söderhamns UIF (18)
Mattias Falck, Halmstad BTK (33)
Jon Persson, Söderhamns UIF (41)