​Herrarnas VM-trupp uttagen

​Herrarnas VM-trupp uttagen

Pär Gerell, Kristian Karlsson, Jon Persson och Mattias Karlsson. Där har ni de fyra herrar som representerar Sverige vid individuella VM i Suzhou, Kina, den 26 april till den 3 maj.

Flera av de svenska herrarna har tagit stora kliv framåt under de senaste åren och det har inte minst visat sig på världsrankingen. Det har gett ökad konkurrens och uttagningen till VM var en av de tuffaste för Marcus Sjöberg, uttagningsansvarig för herrseniorerna.

- Jag tycker att de är våra fyra bästa spelare just nu och de har även visat bra matchform. Jag tror att de har bäst möjligheter att lyckas vid VM så därför har jag tagit ut dem, säger han.

I och med de nya reglerna som gäller från och med årets individuella VM får Sverige ha med maximalt fyra spelare i singel. Vad gäller uttagningen av just dessa fyra herrar så motiverar Marcus det med att Kristian har varit den bäste spelaren under en tid, att Jon gjort många bra resultat internationellt, senast nu i German Open, att PG, som är den högst rankade svenske spelaren, har blandat lite resultatmässigt men har även han bra segrar internationellt och i Champions League och att Mattias visade sin höga kapacitet i Spanien.

- Mattias har gått framåt mycket och har en bra säsong i ligan men han har också visat internationellt att han är med då han pressat bra spelare och varit nära seger flera gånger. I Spanish Open visade han också att han har kapacitet att slå toppspelare då han besegrade Fegerl och Eonrae, rankade 50 och 25 i världen, och det var såklart avgörande för att han kom med, säger Sjöberg.

Anton och Jens utanför truppen

Två spelare som var med i diskussionerna men som till slut inte kom med var Anton Källberg och Jens Lundquist.

- Jag förstår att det känns tufft för dem att inte bli uttagna och att de är besvikna, men jag hoppas att det väcker revanschlustan i dem. Anton har haft en snabb utveckling och också visat hög kapacitet med bra segrar. Jens har en väldigt bra säsong i ligan men har inte presterat lika bra i de internationella tävlingarna och när jag lagt ihop allt har jag valt de fyra andra, säger Sjöberg och tillägger:

- Det var en svår uttagning men samtidigt är det positivt att vi har konkurrens om platserna, det visar att många är på gång. Nu är det fullt fokus på de som åker till VM för att de ska prestera så bra som möjligt.

Karlsson/Karlsson och Gerell/Persson

De svenska herrarna kommer utöver singel även att spela dubbel och dubbelparen blir Kristian Karlsson tillsammans med Mattias Karlsson och Pär Gerell tillsammans med Jon Persson.