Förenat Korea under VM i Halmstad

Nord- och Sydkorea förenas under Bordtennis-VM i Halmstad

När Nordkorea och Sydkorea klev in i Halmstad Arena för att mötas i damernas kvartsfinal i lag-VM i bordtennis meddelade de domarna vid bordet att de inte vill mötas. Istället har lagen begärt att få spela tillsammans i semifinalen på fredag.

Beslutet är en trepartsöverenskommelse mellan Nord- och Sydkoreas lag och Internationella bordtennisförbundets (ITTF). ITTF:s president Thomas Weikert, som vid tidpunkten för nyheten ledde ITTF:s Board of Directors möte, meddelar:

- När jag informerade ITTF:s Board of Directors om denna utveckling, fick det enade laget stående ovationer från delegaterna som visade sitt stöd för denna historiska händelse.

Det koreanska laget möter nu antingen Japan eller Ukraina den 4 maj klockan 11.00 i en historisk match.

Beslutet följer de nordkoreanska och sydkoreanska ledarnas löfte om ”varaktig fred” på den koreanska halvön. Det visar även att bordtennis är ett perfekt forum för att skapa fred genom idrott.

– Att idrotten kan spela en stor samhällsroll vet vi sedan tidigare och inte minst genom bordtennisen och den så kallade ”pingpongdiplomatin” i början av 70-talet. Att Sverige och Halmstad nu nästan 40 år senare blir platsen för ETT koreanskt landslag är historiskt och något vi självklart är mycket glada över, säger Petra Sörling förbundsordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

– Det är oerhört glädjande att denna historiska världshändelse inträffar just här i Halmstad. Ett stort evenemang handlar inte bara om idrotten, utan om att mötas och bygga relationer utanför arenan. Detta visar idrottens otroliga kraft att förena, säger, Jonas Bergman (M), kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.

Senaste gången ett gemensamt koreanskt lag spelade i bordtennis-VM var 1991 i Chiba, Japan. Då besegrade damlaget sensationellt nog den regerande världsmästaren Kina och vann VM-guld.

Det har varit ett stort år för de två koreanska nationernas relationer, inte minst inom idrotten. Under vinter-OS i Pyeongchang, Sydkorea, marscherade de tillsammans under OS-invigningen. Det var det tydligaste tecknet på enighet sedan bordtennis-VM 1991. Det är tack vare den Internationella olympiska kommittén (IOK) som Nordkorea deltar i Bordtennis-VM i Halmstad, genom stödprogrammet Olympic Solidarity.

Nordkoreas herrar har inte gått vidare till slutspel och kan därför inte förenas med Sydkoreas herrlag.

Petra Sörling
Förbundsordförande Svenska Bordtennisförbundet

Jonas Bergman
Kommunstyrelsens ordförande, Halmstads kommun