Matilda Ekholm med sikte på medalj för Sverige på EM

Svenska EM-truppen för damer, bordtennis

Den svenska EM-truppen för damer är nu uttagen av förbundskapten Peter Sartz. Matilda Ekholm, Li Fen, Linda Bergström och Jennifer Jonsson blir de fyra damer som ska representera Sverige vid Lag-EM i Luxemburg 13-17 september

De fyra kvalspelarna uttagna
De fyra uttagna spelarna är de som spelat mest i kvalspelet till EM och som tog Sverige till högstadivisionen via seger över Slovakien i playoffspel över två matcher. De är också samma spelare som representerade Sverige på EM i Budapest 2016.

Förbundskapten Peter Sartz kommenterar EM och truppen på följande sätt

- Vi är lite "underdogs" på detta EM då vi endast är tredjeseedade i vår grupp som för övrigt är väldigt tuff. Vi vet dock med oss att motståndarna inte tycker att vi är någon drömlottning då vi har väldigt hög kapacitet i laget. Målet på EM är att ta sig vidare från gruppspelet och sedan vara med och slåss om medaljer.

Mästerskapet
Detta EM är ett lagmästerskap vilket utesluter singel- och dubbelspel. Sverige spelar i en grupp (grupp A) om fyra lag där alla lagen möter alla och de två främsta avancerar till kvartsfinal. I Sveriges grupp återfinns förutom Sverige även Tyskland, Ungern samt Kroatien. Tyskland är regerande mästare på damsidan efter sin seger i Jekaterinburg. Ryssland, 2015.

Som uppladdning inför EM så kommer damlandslaget befinna sig på läger i Eslöv 4-8 augusti innan avresan till EM.

Spelarna med klubb och sedan europaranking (augusti) inom parantes:
Matilda Ekholm, UCAM Cartagena, Spanien (9)
Li Fen, Quevilly ALCL, Frankrike (15)
Linda Bergström, Linz AG Froschberg, Österrike (62)
Jennifer Jonsson, Norrtulls SK, Sverige (139)

Max Ansbro
Pressansvarig Svenska Bordtennisförbundet