Bengt Hofverberg, Färila, får årets Hippokratespris för sitt etiska tänkande

Bengt Hofverberg, Färila, får årets Hippokratespris för sitt etiska tänkande

Hippokratespriset – 20 000 kronor går i år till Bengt Hofverberg, Färila, Hälsingland.

Bengt Hofverberg arbetar som familjeläkare i Färila och allt hans arbete genomsyras av ett etiskt tänkande. Han tar alltid in etiska aspekter i sitt möte med patienten, kollegor och övrig personal. Patienter känner sig alltid väl bemötta och lyssnade på och han ser till helheten i sitt möte med patienten. När han handleder AT- och ST-läkare finns alltid etiska frågor med och även, då han deltar som föreläsare i AT-undervisning, tar han upp etik till diskussion. Färila är, trots sin placering långt från AT-orten, en attraktiv placering för AT-läkare tack vare Bengts fenomenala handledning med helhet, etik och närvaro i fokus.

Priset delas ut av Svenska Läkaresällskapet sedan 2003 och tilldelas den som har etisk medvetenhet, är kliniskt verksam och aktiv i undervisning samt en förebild för kollegor, medarbetare och studenter. Sedan 2008 delas det vartannat år ut till en man. Svenska Läkaresällskapets Delegation för medicinsk etik föreslår mottagare av Hippokratespriset.

Kontakta gärna Ingemar Engström, Etikdelegationens ordförande, 070-553 91 35, eller Agneta Davidsson Ohlson, agneta.ohlson@sls.se, 08-440 88 75, för mer information.

Läkaresällskapet delar varje år ut priser för god medicinsk forskning och för insatser inom medicin som är värda att uppmärksamma. Priserna delas ut vid Läkaresällskapets årshögtid den 1 november kl 18.

Läkare och med stud är välkomna med förslag till mottagare av nästa års Hippokratespris, en kvinna. Förslagen lämnas till SLS senast den 1 maj. Se http://www.sls.se/Etik/Hippokratespriset/ mer information.

(Foto: Ljusdals-Posten)