Hur påverkar arv och miljö obesitas och typ 2 diabetes – världsledande experter samlas till internationell konferens

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2019 14:24 CEST

Den 11-12 september 2019 arrangerar Umeå universitet, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, Journal of Internal Medicine i samarbete med Svenska Läkaresällskapet Berzeliussymposiet ”Obesity and Type 2 Diabetes: Understanding the Role of Ethnicity”.

Ledande forskare presenterar en uppdaterad syn på obesitas och typ 2 diabetes från olika perspektiv, inklusive genetik och interaktioner mellan gener och miljö. Konferensen kommer att ta upp skillnader mellan specifika geografiska och etniska populationer i Australien, Subsahariska Afrika, afroamerikaner och Pimaindianer i USA, Sydostasien, Grönland och afrikanska migranter i Europa. Det blir också rundabordssamtal och även möjlighet att presentera egna data och diskutera dessa med ledande experter.

Exempel på talare, vilka är ledande inom respektive fält:

Professor Paul Franks, Lund: ”The genome out of context: gene-environment interactions in obesity and type 2 diabetes”.

Genetisk epidemiologi.

Professor Julia Goedecke, Cape Town: Ethnic disparities in type 2 diabetes risk: The South African experience".
Etniska aspekter på utveckling av fetma och typ 2-diabetes i Sydafrika, det land där typ 2-diabetes ökar mest i världen.

Professor Barbara Gower, Alabama:
Racial disparity in obesity: Is physiology to blame?
Den fysiologiska grunden för den höga förekomsten av typ 2-diabetes bland afroamerikaner, både barn och vuxna.

Professor Kyong Soo Park, Seoul: Pathogenesis of type 2 diabetes in East Asians”.
Genetik och patogenes rörande typ 2-diabetes, mitokondriell dysfunktion och mekanismer för insulinresistens i skelettmuskeln med fokus på asiatisk bakgrund.

Professor Torben Hansen, Copenhagen: ”Precision medicine in isolated populations – lessons from Greenland”.
Genetiska, mikrobiota och metabola studier vid monogen diabetes och barndomsfetma samt genetiskt epidemiologiska studier, med fokus på studier av inuiter på Grönland.

Professor William C Knowler, Phoenix: How epidemiologic research in American Indians led to randomized clinical trials in prevention of type 2 diabetes”.
Diabetesforskning i USA, inkluderande en 43-årig populationsstudie av typ 2-diabetes bland Pima-indianer samt två multicenter randomiserade kliniska prövningar (DPP/DPPOS och Look AHEAD).

Professor Charles Agyemang, Amsterdam:
Cardiovascular disease burden among African migrants in Europe: Insights from the RODAM study”.
Studier inom epidemiologi och förebyggande av kardiovaskulära sjukdomar/riskfaktorer bland etniska minoriteter och invandrarpopulationer i höginkomstländer respektive låg-medelinkomstländer.

Program och anmälan

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens oberoende, vetenskapliga professionsorganisation och arbetar för en förbättrad hälsa och sjukvård i samhället. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 10 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter och stödjer medicinsk forskning. Mer information hittar du på www.sls.se

Kommentarer (0)

Kommentera